BMW K1600 Forum banner

Olie brandt weer

7K views 25 replies 17 participants last post by  1004ron  
#1 ·
Ik heb net mijn 2018 k 1600 gtl ingeruild voor een 2021. Ik had trade assist van BMW omdat ik een heleboel problemen met de motor had. De 18 moest de motor vervangen omdat hij enorm veel olie verbruikte (ongeveer 7 quarts in 5.000 mijl). Toen ging de startmotor van die nieuwe motor kapot, de achteruit ging kapot, de koeling ging kapot. Dus met al die problemen moest ik iets anders hebben. Dus snel vooruit 2 maanden en nu zit ik op de 2021 K1600 gtl. Na het inrijden en het verversen van alle olie heb ik vorige week een trip van 2500 gedaan. Olie gecontroleerd en het kostte een liter om hem weer bij te vullen. Is dit het begin van hetzelfde probleem dat ik had op de 18? Ook is de motorfiets tijdens de reis 4 keer niet gestart. Hij draaide gewoon rond. Ik wachtte en hij startte wel. Ik heb het gevoel dat pech me gewoon achtervolgt op deze motoren. Is dit jou ook overkomen?

#19 ·
Misschien rijd je de motoren verkeerd in. Mijn eerste GT uit 2011 heb ik netjes en rustig ingereden. Hij verbruikte olie.
Mijn tweede GT heb ik een stuk harder ingereden en hij verbruikte geen olie.
Ik heb mijn 2012 en 2018 GTL's ingereden volgens de instructies in de handleiding. Geen van beide is/was een olieverbruiker. De 2012 zou misschien een halve liter verbruiken in 6000 mijl. De 2018, niets om over te spreken.

#5 · (Edited)
Ik heb net mijn 2018 k 1600 gtl ingeruild voor een 2021. Ik had trade assist van BMW omdat ik een heleboel problemen met de motor had. De 18 moest de motor vervangen krijgen vanwege de enorme hoeveelheid olie die hij verbruikte (ongeveer 7 quarts in 5.000 mijl). Toen ging de startmotor van die nieuwe motor kapot, de achteruit ging kapot, het koelsysteem ging kapot. Dus met al die problemen moest ik iets anders zien te krijgen. Dus snel vooruit 2 maanden en nu zit ik op de 2021 K1600 gtl. Na het inrijden en het vervangen van alle olie heb ik vorige week een reis van 2500 mijl gemaakt. Ik controleerde de olie en er ging een liter in om hem weer bij te vullen. Is dit het begin van hetzelfde probleem dat ik had met de 18? De motor is ook vier keer niet gestart tijdens de reis. Hij draaide gewoon rond. Ik wachtte en toen startte hij. Ik heb het gevoel dat pech me gewoon achtervolgt op deze motoren. Is dit jou ook overkomen?
Ik heb ook mijn eerste motor vervangen (2018 GTL) vanwege overmatig olieverbruik. En direct nadat de motor was vervangen, begon de startkoppeling in de nieuwe motor te draaien en die moest ook worden vervangen.

Terug naar jou: Je nieuwe motor verbruikt te veel olie. Niet zo veel als je eerste motor, maar nog steeds onacceptabel. Inmiddels moet je op voornaam zijn met de servicemanager van je dealer, dus voer een gesprek om dat echt leuke motorvervangingsproces te starten. Trouwens, ging je olielampje niet branden tijdens je reis van 2500 mijl? De motor had je moeten waarschuwen toen hij 0,5 liter te laag stond. Wat is trouwens BMW "trade assist"? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

#21 ·
Ik heb ook mijn eerste motor vervangen (2018 GTL) vanwege overmatig olieverbruik. En direct nadat de motor was vervangen, begon de startkoppeling in de nieuwe motor te draaien en die moest ook worden vervangen.

Terug naar jou: je nieuwe motor verbruikt te veel olie. Lang niet zoveel als je eerste motor, maar nog steeds onacceptabel. Inmiddels moet je op voornaam zijn met de servicemanager bij je dealer, dus voer een gesprek om dat echt leuke motorvervangingsproces te starten. Trouwens, ging je olielampje niet branden tijdens je reis van 2500 mijl? De motor had je moeten waarschuwen toen hij op 0,5 liter laag stond. En wat is BMW "trade assist"? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ja, de servicemanager, de medewerkers en de eigenaar kennen me nu bij gezicht en naam. Het olielampje is op beide motoren NOOIT gaan branden. Ze zeiden dat ze zouden controleren wat er mis was en waarom het me niet waarschuwde voor een laag oliepeil. Ik heb uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en dit weekend een 2021 Gold Wing DCT Tour gekregen. Ik ga niet meer door dezelfde **** als met mijn oude motor. Op geen enkel moment had ik het gevoel dat ik een willekeurige afstand kon afleggen zonder zorgen. Ik heb niet het gevoel dat ik een anomalie was. Ik heb het gevoel dat BMW weet dat er iets mis is met hun GTL's. Hoe dan ook, ik ben klaar met BMW.

#6 ·
Man, dit is eng! Er staan vast veel berichten op dit forum over olieverbruikproblemen met deze motoren. Ik sta op het punt om mijn eerste BMW, een k1600 bagger, te krijgen, en dit tempert de "nieuwe motor"-opwinding echt. Moet ik kiezen voor een verlengde garantie op dit ding? Dit begint me echt zorgen te baren :unsure: .

#10 ·
Mensen, dit is eng! Er staan vast veel berichten op dit forum over olieverbruikproblemen met deze motoren. Ik sta op het punt om mijn eerste BMW, een k1600 bagger, te kopen en dit tempert de "nieuwe motor"-opwinding echt. Moet ik een uitgebreide garantie voor dit ding nemen? Dit begint me echt zorgen te baren :unsure: .
Velen, waaronder de mijne, hebben geen grote problemen. Onthoud dat problemen worden gepost, terwijl er niet veel mensen posten "het werkt prima". Zorg er gewoon voor dat je bij een gerenommeerde dealer bent als je nieuw koopt.

#9 ·
Dit klinkt misschien gek, maar soms werkt het. Het inrijden van een motor met nikasil boringen en chroom-moly ringen wordt niet op dezelfde manier behandeld als een conventionele opstelling. Het kost veel motor inrijden om de ringen goed te laten aansluiten. Als je de motor niet laat werken en de motor tijdens het inrijden ontziet, krijg je waarschijnlijk geglazuurde cilinders en olieverbruik. De truc die ik heb gevonden om de ringen te laten aansluiten als ze in eerste instantie niet aansluiten is..................... Verander de motorolie in een geschikte niet-synthetische olie voor een motorfiets en laat hem goed draaien, waarbij het toerental niet lager is dan 3K en niet hoger dan 7K. Doe veel motor inrijden vanaf 6K. Doe dit duizend mijl en verander dan de olie terug naar een synthetische olie en vertel me of je olie verbruikt. Oh, en verander ook de oliefilter als je heen en weer schakelt.

#11 ·
Na 6 K1600 tot nu toe te hebben gehad, heb ik altijd de olieverbruik in de gaten gehouden. De laatste motorfiets begon olie te verbruiken tijdens een reis naar het zuiden van Frankrijk vanuit het VK. Ik vulde het bij voor de terugreis, maar om welke reden dan ook stopte het met het verbruiken van olie. Het heeft nu 6000 mijl gereden sinds die tijd?

#14 · (Edited)
Mijn '13 gtl heeft olie verbrand sinds ik hem 2 jaar geleden kreeg. Ongeveer een liter per 2.000 km. Hij had 5.000 km op de teller toen ik hem kreeg en ik dacht dat het beter zou worden. Nu 29.000 km en het is niet gebeurd.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit is waarom ik nooit een gebruikte motor zou kopen die niet minstens 6 maanden garantie meer heeft. Ik kocht mijn 2018 GTL gebruikt, maar de motor had nog 2,5 jaar garantie. Die garantie heeft me ongeveer $10.000 bespaard.

Als hij met een constante snelheid verbrandt en niet erger wordt, zit je waarschijnlijk goed voor de lange termijn. Succes.

#18 ·
Ik heb net mijn 2018 k 1600 gtl ingeruild voor een 2021. Ik had inruil assistentie van BMW omdat ik een heleboel problemen met de motor had. De 18 moest de motor vervangen krijgen vanwege de enorme hoeveelheid olie die hij verbruikte (ongeveer 7 quarts in 5.000 mijl). Toen ging de startmotor van die nieuwe motor kapot, de achteruit ging kapot, het koelsysteem ging kapot. Dus met al die problemen moest ik iets anders hebben. Dus snel vooruit 2 maanden en nu zit ik op de 2021 K1600 gtl. Na het inrijden en het vervangen van alle olie heb ik vorige week een reis van 2500 mijl gemaakt. Ik controleerde de olie en er ging een liter in om hem weer bij te vullen. Is dit het begin van hetzelfde probleem dat ik had op de 18? De motor is ook 4 keer niet gestart op verschillende momenten tijdens de reis. Hij draaide gewoon rond. Ik wachtte en hij startte wel. Ik heb het gevoel dat pech me gewoon achtervolgt op deze motoren. Is dit jou ook overkomen?
Mijn motor geeft elke keer 1 liter te weinig aan als hij koud op de middenbok staat.

Dan start ik hem, warm hem op, geef hem toeren tot de koelventilator aanslaat, zet hem dan uit en meet dan de olie. Voila! Geen druppel verloren. 7L in 5000 mijl is veel, MAAR, als je de olie controleerde als hij koud is en je een liter hebt bijgevuld dan.....is hij overgevuld en met een dry sump systeem weet ik niet wat er gebeurt...dat is goed.

#22 ·
Mijn motor geeft elke keer 1 liter te weinig aan, als hij koud op de middenbok staat.

Dan start ik hem, laat hem warmdraaien, geef gas tot de koelventilator aanslaat, zet hem dan uit en meet dan de olie. Voila! Geen druppel verloren. 7L in 5000 mijl is veel, MAAR, als je de olie controleerde als hij koud is en je voegde een liter toe dan.....is hij overvol en met een dry-sump systeem weet ik niet wat er gebeurt...dat is goed.
Ik controleerde de mijne na elke rit. Volgde het handboek tot op de letter. Ik kon letterlijk zien hoe de hoeveelheid olie elke rit daalde.

#20 ·
Mijn 2018 heeft ongeveer 13.000 mijl gereden zonder problemen met olieverbruik. Ik heb hem ingereden volgens het handboek, met iets meer agressiviteit om de zuigerveren beter te laten afdichten. Mijn maat heeft ook een '18 die ongeveer een liter per 2.000 mijl verbruikt. Hij heeft hem voorzichtig ingereden............. Hij staat nu in de garage om nagekeken te worden.