BMW K1600 Forum banner

Koppeling vervangen stap voor stap?

4.7K views 10 replies 4 participants last post by  Darko moder  
#1 ·
Hallo! Volgende maand vervang ik de koppeling....hij heeft 130.000 km. Is er een video voor k 1600? (jaar 2012);) Is er iemand die hem zelf heeft vervangen, heeft u alleen de frictieplaten vervangen? Wat is slim en economisch om te doen🙄? Ik repareer al 20 jaar zelf motoren...maar ik heb deze klus nog niet op een motor gedaan. (tijd om te leren:unsure:) Bedankt. Groeten uit Slovenië :););)

#2 ·
Is er een probleem met slippende koppeling - zo niet, dan is het economisch gezien het beste om het zo te laten.

De K16-koppeling lijkt goed te functioneren, tenzij deze wordt misbruikt met bijvoorbeeld dragraces. De meeste problemen hebben betrekking op het gebruik van de verkeerde olie of het hydraulische systeem, zelden de koppelingsplaat zelf.

#4 ·
Als je zegt...
Het loopt bijna ten einde....
..., bedoel je dat het slipt? Anders is er echt geen reden om het te veranderen, alleen als preventieve maatregel. Mijn motor heeft 106.000 mijl (ongeveer 170.000 km) op de originele koppeling zonder problemen.

Als je de K1600 Service Manual pdf die beschikbaar is nog niet hebt gedownload, wil je dat misschien doen. De koppelingsvervanging wordt beschreven vanaf pagina 224.

Hopelijk vind je de info die je zoekt in het geval dat je het daadwerkelijk gaat doen. De community zou er ook baat bij hebben als je daarna info plaatst over hoe je het hebt gedaan. (y)

#9 ·
Wat bedoel je daar eigenlijk mee?
Dat het wrijvingspunt aan het einde van de slag van de koppelingshendel ligt?
Dat is waar.....ik heb alle schroeven afgesteld...olie ververst...misschien is het tijd om de koppeling te vervangen, vanwege de kilometers en jaren gereden. De klus is klein, maar het is gemakkelijk als je een stapsgewijze video hebt.
Ik ben ervan overtuigd dat je je tijd en geld aan het verspillen bent.
Een nieuw koppelingspakket is erg prijzig en het is een flinke klus om het te vervangen.

Misschien wil je een paar van de bestaande threads over het afstellen van het wrijvingspunt van de hendels bekijken.

Zoekresultaten voor query: afstelling van het koppelingswrijvingspunt | BMW K1600 Forum

Koppeling | Pagina 2 | BMW K1600 Forum

Image

#10 ·
Als u daadwerkelijk een koppelingspakket moet vervangen, zou dat de eerste zijn die ik op dit forum zou kunnen vinden, wat suggereert dat de kans klein is dat uw koppelingspakket versleten is.

U hebt waarschijnlijk ook gehoord dat dit "slipperkoppelingen" zijn, maar daarnaast hebben ze onder hoge koppel een mechanisme dat extra compressie uitoefent, waardoor de koppelingsveren worden versterkt om ervoor te zorgen dat er geen slip is onder hoge belasting.