BMW K1600 Forum banner

Grand America Topkoffer verwijderen

59K views 69 replies 36 participants last post by  RAW Lemmer  
#1 · (Edited)
Hallo...

Ik heb met een paar verschillende termen gezocht, maar kreeg niets terug. Dus excuses op voorhand als iemand me vertelt dat er een miljoen (technische term) threads over dit onderwerp zijn.

Hoe snel is het om de bovenste koffer te verwijderen en zo nodig opnieuw te installeren? Dit is de eerste motorfiets waarvan ik ooit dacht dat ik daadwerkelijk met een "koffer" zou kunnen leven. Ik zou hem gebruiken voor de langere trips, maar zou hem liever niet elke dag hebben.

Ik kan het niet helpen, ik vind het nog steeds leuk om wat spullen op de motor te binden als ik een lange rit ga maken... noem me nostalgisch denk ik. Als je weet wat ik bedoel. Ik ben dol op de technologie en de techniek, maar ik moet nog steeds dat gevoel van handmatig knutselen hebben... gewoon meer bevredigend voor mij.

#3 · (Edited)
In the BMW K1600B forem over on Facebook there is a member that did just that, with good pictures on what was done and what parts needed.
Bedankt Tanner. Ik heb gezocht op Facebook en geen berichten gevonden over het verwijderen van de topkoffer van een GA. Ik zal verschillende zoektermen moeten proberen en kijken.

#5 ·
Het zijn 4 of 6 bouten die van de binnenkant van de Topcase verwijderd moeten worden. Dan de elektrische aansluitingen en hij komt eraf. Je houdt echter 2 rails over. Ik denk dat je een soort plaat zou kunnen aanpassen om op de rails te bouten in plaats van de Topcase. Die rails kunnen niet losgeschroefd worden.

• Like
Reactions: SgnDen
#6 · (Edited)
De bovenste koffer wordt vastgehouden met 4 bouten onder het tapijt. Er zitten twee connectoren onder de stoel die losgekoppeld moeten worden. Dan kun je de koffer naar achteren trekken en van de H-beugel afhalen. Er zijn 4 bouten die de bovenste koffer H-beugel aan het achterframe bevestigen. Er zitten er nog 2 in de handgrepen die in de H-beugel gaan. De bovenste koffer kan in misschien 5 minuten verwijderd worden met het juiste gereedschap. Ik gebruik een 1/4” slagschroevendraaier en een T30 & T40 Torx bit.

Dit laat een opening achter de stoel die opgevuld moet worden. Ik heb een afdekking gemaakt van plaatstaal en deze bekleed met vinyl. Ik heb een BMW Roundel van mijn lokale BMW-dealer geplaatst.

Het verwijderen van de bovenste koffer activeert elke keer dat je de remmen gebruikt een lampje defect melding. Ik heb een paar LED-lampen gebruikt en een kabelboom gemaakt met kogelconnectoren om in de cilinder onder de stoel te steken. De LED's werken als de bovenste kofferlampen om geen storing te veroorzaken. Je moet de polariteit correct hebben, anders werken de lampen niet.

Er is een lid van de K1600B Facebook-pagina die dit een paar weken geleden heeft gedaan. Een paar van deze foto's zijn van hem en sommige foto's zijn van mij.

Attachments

#7 ·
De bovenste koffer wordt vastgehouden met 4 bouten onder het tapijt. Er zijn twee connectoren onder de stoel die moeten worden gescheiden. Dan kunt u de koffer terugtrekken en van de beugel afhalen. Er zijn 4 bouten die de bovenste kofferbeugel aan het achterframe bevestigen. Er zijn er nog 2 in de handgrepen die in de beugel gaan. De bovenste koffer kan in misschien 5 minuten worden verwijderd met de juiste gereedschappen. Ik gebruik een 1/4" slagschroevendraaier en een T30 & T40 Torx bit.

Dit laat een opening achter de stoel die moet worden opgevuld. Ik heb een afdekking gemaakt van plaatstaal en deze bedekt met vinyl. Ik heb een BMW Roundel van mijn lokale BMW-dealer geplaatst.

Het verwijderen van de bovenste koffer veroorzaakt elke keer dat u de remmen gebruikt een storing. Ik heb een paar LED-lampen gebruikt en een kabelboom gemaakt met kogelconnectoren om in de cilinder onder de stoel te steken. De LED's werken als de bovenste kofferlampen om geen storing te veroorzaken. U moet de polariteit correct hebben, anders werken de lampen niet.
Uitstekende info! Heel erg bedankt. Ik ben dol op de hoes die je voor de opening hebt gemaakt. Mooi werk.

#13 ·
Ik vraag me af of de hulzen die de H-beugel gebruikt onder mijn B-achterkant zitten... deze zouden een stevige bevestiging voor een rugleuning vormen
Ik zal proberen morgen een foto te maken zodat je mijn GA met je B kunt vergelijken. Misschien zijn de achterframes hetzelfde.

#17 ·
Dit is waarschijnlijk de grootste BMW-mislukking met de bagger. Kan niet geloven dat we na 18 maanden met deze motor nog steeds geen echte, schone oplossing aangeboden krijgen. Ik zou een bagger hebben gekocht in plaats van de GTL als ze de passagiersrugleuning, de bagagerek en de topkoffer goed hadden geregeld.

Ach ja, nog steeds een mooie motor en een geweldige motor. :))

#21 ·
Slechts mijn mening, maar ik zie BMW geen bagagerek/topkoffer aanbieden voor de B omdat het de GA-verkoop zou kannibaliseren - in feite het enige verschil tussen de 2 motoren.

Attachments

#22 ·
Slechts mijn mening, maar ik zie BMW geen bagagerek/topkoffer aanbieden voor de B, omdat het de GA-verkoop zou kannibaliseren - in feite het enige verschil tussen de 2 motoren.
Waarschijnlijk waar. Nu de kat uit de zak is, zelfs als een H-frame niet te koop is in de BMW-onderdelenbak, zou iemand er vrij gemakkelijk een moeten kunnen produceren. Zou de ontwikkeling kunnen zien van een kit met een sjabloon om twee gaten te boren in de achterklep van de B (item 1 p/n 46 62 8 358 769) waardoor de rails zouden lopen. Bovenop die rails zou men de topkofferdraagplaat vastschroeven. Als het 'nieuwe' H-frame wordt verwijderd, kunnen twee inzetstukken (tules/pluggen) in de achterklep worden geplaatst om de gaten te camoufleren.

Image

• Like
Reactions: Geoff_3
#25 ·
Ik heb een paar mini-vakanties gehad met de topkoffer erop. Een van drie dagen en een van vier dagen.

De topkoffer is het grootste deel van de tijd eraf geweest.

Ik heb hem afgelopen weekend weer gemonteerd voor een paar dagtochten met mijn vrouw achterop. Ze moet een rugleuning hebben en veel opbergruimte voor extra broeken, jas, handschoenen, helm, etc. ?

Ik moet bekennen dat deze machine, met of zonder topkoffer, veel meer complimenten krijgt dan mijn GTL ooit kreeg. Elke keer als ik stop, lijkt er wel iemand te komen vragen ernaar.

#26 ·
Heel erg bedankt voor de snelle reactie, Jesse. Ik ben blij dat je ervan geniet. Klinkt alsof je de perfecte oplossing hebt bedacht!

Ik heb ongeveer besloten dat de GA de plek is waar ik naartoe ga, en gewoon doe wat jij deed. Ik wil meer naar en van mijn werk rijden, en dat is meer waar de topkoffer voor mij gebruikt zou worden, vooral in het vroege voorjaar en de late herfst, wanneer je meer spullen moet dragen, plus laptop en bestanden, etc. Mijn vrouw zou de duozit zeer zelden gebruiken, zo niet nooit, want ze heeft haar eigen motor. Maar het zou fijn zijn om de optie te hebben om zonder topkoffer te gaan.

Voorlopig verkoop ik mijn K12S of FZ-09 echter niet, dus het is niet zo dat ik niets heb om de bochten mee te scheuren, indien nodig.

#27 ·
Er staat een H-beugel te koop op eBay voor $74 inclusief de bevestigingsschroeven.

https://www.ebay.com/itm/2018-BMW-K...age-Box-Brace/143273285450?fits=Make:BMW&hash=item215bc0d74a:g:ZecAAOSwIilc7q-6

Als iemand overweegt om de GA-topkoffer aan zijn B toe te voegen, is dit waarschijnlijk een goede optie. Vereist mogelijk enkele aanpassingen aan je achterspatbord en achterzitting, maar dit onderdeel is het belangrijkste steunframe dat nodig is.

Ik zou het zelf kopen, maar ik ben een andere weg ingeslagen.

• Like
Reactions: Geoff_3
#29 ·
Vroeg me altijd af hoe mijn GA eruit zou zien zonder de bovenste behuizing
Drie foto's zonder de bovenste behuizing en de H-beugel verwijderd. Eén van het paneel dat ik heb gemaakt om het gat te bedekken. Eén met het paneel erop.

Attachments

#38 ·
Hallo, ik wil de bovenste koffer van mijn GA verwijderen om alleen te rijden. Ziet er eenvoudig genoeg uit en ik zal gewoon een plaat op de H-stang schroeven. Maar niemand heeft het over remlichten gehad. Misschien een UK-ding, maar op mijn motor zitten geen remlichten op de zijkoffers, alleen rode achterlichten. Heeft iemand anders dit probleem en heeft het opgelost?

#68 ·
Probeer dit: ... Verwijdering van de bovenste behuizing, reparatie van het remlicht en een op maat gemaakte rugleuning en ik laat zien hoe je het doet...

Ik vond je video geweldig, het was geweldig. Ik beloof dat ik wou dat je meer instructies had gegeven over hoe je de sissybar hebt gemaakt. Ik weet zeker dat je lasvaardigheden hebt waar de meesten van ons geen toegang toe hebben, maar ik veronderstel dat we naar een fabricagewerkplaats zouden kunnen gaan? Ik zou graag de rugleuning met een rek willen toevoegen.
Ik vraag me af of we de gewone bagger-rug of de rugleuning van een bagger op onze aangepaste Grand America's zouden kunnen gebruiken? Ik zie dat ze er een verkopen op eBay voor $350. Ik vraag me af of die op zijn plaats glijdt en vastgeschroefd wordt. Het lijkt erop dat het ongeveer zou kunnen passen. Kun je in principe een GA omzetten in een B met dezelfde onderdelen?

#47 ·
Als je een heel mooi rek wilt maken voor de topkoffer van een Grand America, koop dan een zwart Harley touring bagagerek, knip er 2,5 inch uit het midden uit en zet het weer in elkaar en monteer het op de koffer. Ik vind het er geweldig uitzien. Als je niet kunt Tig-lassen, plaats dan metalen staven in de buizen en lijm ze met JB weld aan elkaar. Dat is wat ik heb gedaan en ik heb het bedekt met antislip tape zodat items niet bewegen in het rek. Je kunt een rek krijgen voor ongeveer $65 in het zwart... Joey
142047
142046
142049

#51 ·
Als ik de GA naar een B zou omzetten, zou ik de onderste handgrepen van de B-stoel willen hebben en een sluitstuk bouwen met een derde remlicht erin voor dat gat daarachter. Voor mij zou het er precies zo uit moeten zien als de B daarachter of beter 👍