BMW K1600 Forum banner

Grind kantelt over schade.. Een claim indienen, repareren of ermee leven?

6.7K views 48 replies 30 participants last post by  dedachek  
#1 ·
Heb mijn 2023 GT laten vallen op de grindoprit van een vriend. Moe, niet genoeg momentum en verkeerde lijn. Het gebeurt wel eens... Ik ben al vele jaren klant bij Progressive, maar heb nog nooit een claim ingediend. Heb volledige dekking en een eigen risico van $1.000. Uit een snelle onderdelenzoeking blijkt dat de onderdelen alleen al dat bedrag zouden overschrijden. De zwarte dashboardbekleding lijkt losgetrokken te zijn van de kuip. Omdat ik in tegenstelling tot mijn vorige RT nog nooit het plastic van deze motorfiets heb gehaald, heb ik geen idee wat eronder beschadigd kan zijn.

Ik was verrast hoe ver de motorfiets overrolde, zelfs met voor-/achterbescherming. Doet me nadenken over het aanbrengen van een opofferende afdekking op blootgestelde delen die esthetisch in het geheel passen.

Wat zouden degenen hier met dit soort ervaring adviseren?

Veel dank...

#2 ·
Condoleances.....Ik heb dezelfde verzekering en hoewel dit een zeer persoonlijke beslissing is, zou ik die $1000 eigen risico nemen en het besteden aan het repareren van wat ik had, stukje bij beetje. De beschermers kun je zelf doen, de matzwarte onderdelen kunnen verwijderd en naar een spuiterij gebracht worden.
Eenmaal klaar, zou ik overwegen de blauwe/zilveren onderdelen met rust te laten, afhankelijk van wat de opnieuw gespoten matzwarte onderdelen voor de motorfiets doen. (Eén stap tegelijk.)

YMMV en veel succes!

#8 ·
Diep persoonlijke keuze, inderdaad.

Ik, ik zou het gewoon laten. Ik heb betere dingen om 1.000 dollar aan uit te geven. Maar ik begrijp anderen die de schade niet willen zien en steeds opnieuw getriggerd willen worden door het kantelen.

Hebben de achterste beschermers niets gedaan om de zijkoffers te beschermen??
Ze hebben voorkomen dat de schade erger werd aan de achtertas, maar op grind zijn ze onder het oppervlak gekomen. Bij een langzame val kan ik me voorstellen hoe ze op het trottoir de tas vrij hadden kunnen houden, maar met enige snelheid rolt de voorkant van de motor over de voorkant van de kuip. Toch blij dat ik ze had.

#6 ·
Ik ben het met de anderen eens, of je een claim indient is een zeer persoonlijke keuze. Ik heb een GT en ik heb hem vaker laten vallen dan ik wil toegeven. Je kunt het repareren, maar is je GT zo groot en zwaar, weet je zeker dat het de laatste keer is dat je hem laat vallen? Ik zou het evenement gewoon beschouwen als je persoonlijke ervaringen bij het personaliseren van je motorfiets die in de panelen zijn ingebed. Veel van die onderdelen kunnen ook worden geschuurd en geverfd. Ik heb mijn motorfiets laten zoals hij is met de krassen, omdat ik niet wilde dat hij werd tegengehouden als het droge weer er is en er kilometers moeten worden afgelegd.

Ja, nadat ik een kanteling had waarbij de wielen van de grond kwamen. Ik heb de T-Rex motorbescherming geĂŻnstalleerd. Grappig... Ik heb haar sindsdien niet meer omgegooid.

#7 ·
Gaan uw tarieven omhoog als u een claim indient voor schade door kantelen? Als het antwoord ja is, kunt u de schade waarschijnlijk beter uit eigen zak repareren, wat zuigt omdat u een deel van de $$$$$$$$ die we aan verzekeringen uitgeven, maar nooit gebruiken, zou moeten kunnen terugverdienen. Ik had schade door kantelen aan mijn K1300S en K1600GT en de schade was vergelijkbaar met die van u. Het kostte me slechts ongeveer 500 dollar om de kuip te laten repareren en spuiten door een garage. Ik houd niet van de aanblik van krassen op mijn motor, dus het laten repareren zou mijn topprioriteit zijn, hoewel het het beste zou zijn om elk onderdeel afzonderlijk te laten doen, zodat u niet in één keer veel geld hoeft uit te geven.

#9 ·
Uw verzekering zou waarschijnlijk niet omhoog gaan... MAAR ik wil mijn dossier schoon houden, zelfs als ik $ 1.000 uit mijn zak moet halen. We rijden op snelle en dure motoren, dus ik wil niets in mijn dossier hebben.

Kortom, ik ben het eens met andere berichten. Vervang de onderdelen die echt duidelijk zijn. Probeer de matzwarte onderdelen te spuiten. Mijn theorie over het proberen van goedkope achtertuinreparaties is dat je niets te verliezen hebt door het zelf te proberen. In het slechtste geval vervang je het.

#12 ·
Dat is balen, @AndyG, maar gelukkig geen persoonlijke verwondingen. Afgezien van waarschijnlijk trots, natuurlijk. :LOL: Ik ben het met @KAS_UK eens om eBay, Craigslist, FB Marketplace en dergelijke in de gaten te houden om te zien of er gebruikte onderdelen beschikbaar komen. Blijf rijden en maak je geen zorgen over hen. Ik weet dat het moeilijk is, want elke keer als je je motor nadert, lijken ze ENORM te zijn en zou de motorfiets total loss moeten zijn of zoiets. Geloof me, ik weet het. Ben er geweest, heb dat gedaan. Op dit moment, eigenlijk. Je krassen zijn veel kleiner dan wat ik aan de linkerkant van de mijne heb van mijn kleine off-road excursie afgelopen herfst, maar ik heb mezelf gedwongen om ermee te leven voorlopig en gewoon te blijven rijden. Ik heb tot nu toe een paar onderdelen vervangen nadat ik ze op eBay had gevonden. Ik overweeg ook om op een gegeven moment langs een carrosseriebedrijf te gaan om te zien hoeveel ze zouden vragen om een paar van de panelen die ik nog niet heb gevonden te spuiten.

#13 ·
Het is een persoonlijke beslissing op basis van wat in uw budget past. Het is een mooie nieuwe fiets, voor mij, laat alles repareren en laat uw verzekeringsmaatschappij het betalen als een schadeclaim en niet als een botsing. Het zal hoogstwaarschijnlijk uw verzekering verhogen, maar u kunt zoeken naar een nieuw bedrijf dat mogelijk uw oude tarief kan evenaren als het te hoog is.
In mijn situatie kantelde mijn 2018 GTL waardoor de voetsteun op de motorkast drukte en een scheur veroorzaakte. GEICO declareerde het als total loss en verhoogde mijn premies aanzienlijk, zoals verwacht. Ik heb via een agent geshopt en hij vond een tarief dat vergelijkbaar was met mijn oude tarief.
Waarom een mooie nieuwe glanzende fiets hebben en met de schade leven?
Een andere situatie: ik had waterschade aan mijn huis, een claim van 25.000 dollar, ze verdubbelden mijn verzekeringstarief en mijn agent deed niets. Ik vond een nieuwe agent en hij vond tarieven die lager waren dan mijn tarieven vóór de claim.
Verzekeringsmaatschappijen zijn dol op de meeste adviezen die hier worden gegeven, zo blijven ze rijk, het is aan u.

PS Ik was indirect betrokken bij de schadeclaimbusiness gedurende meer dan 40 jaar. (Grote schadeherstelwerkplaats.)

#14 ·
Hallo, het is niet leuk als de fiets mint is, maar dat is standaard schade voor een val tijdens het bewegen, ik weet dat ik dat tot nu toe 2 keer heb gedaan. Een spuiterij kan het plastic onderdeel goedkoop doen als je de onderdelen verwijdert. Wat de tas betreft, kun je een zwarte bumperspray kopen en dat zelf doen.
De andere onderdelen zijn een beoordelingsvraag.
De speaker cover ziet eruit alsof hij er net uit is geknapt, kijk eens, je weet maar nooit.

#16 ·
Je moet beslissen waarvoor je ze koopt. Als je 100% bescherming van de lak en cosmetische bescherming van kunststoffen wilt, neem ze dan niet. Ze dienen dat doel alleen bij een val op een perfect vlak en perfect hard oppervlak. Als je bescherming wilt tegen structurele schade aan de tassen en de zijkant van de motor, in tegenstelling tot cosmetische schade, dan dienen ze het doel. Het is onwaarschijnlijk dat je schade aan je tassen zult aanrichten die het gebruik ervan zou verhinderen of onveilig zou maken. En de meeste cosmetische schade zou erger zijn als je de voor- en achterbeugels niet hebt.

Toen ik een valpartij op grind had (net 's ochtends begonnen; optische illusie; mijn hersenen verwerkten een lichte helling naar mij toe als volledig vlak), heb ik zelf 1000 dollar betaald.

• Like
Reactions: Geoff_3
#17 ·
Ik heb hetzelfde gedaan. $1000 eigen risico met ongeveer $1100 aan benodigde onderdelen. Mijn eigen arbeid.

Geen verzekering gebruikt. Ik heb mijn onderdelenlijst geprioriteerd. Er waren een paar dingen die ik niet kon aanzien. En andere dingen die niet zo erg waren. Dus ik heb een eerste uitgave gedaan, en de rest toen ik eraan toe kwam.

Ik bewaar deze badge op mijn gereedschapskist als een soort zieke herinnering.

#19 ·
Persoonlijk zou ik het niet kunnen verdragen en het zou me enorm irriteren. Ik zou de verzekering overslaan en het zelf repareren, zo nodig in de loop van de tijd. Voor mij is het niet alleen de fiets, het zijn al mijn speeltjes.

Ik weet dat anderen het niet kan schelen; mijn fiets, mijn pijn!

#20 · (Edited)
Voor mij is het niet alleen de fiets, het zijn al mijn speeltjes. Ik weet dat anderen het niet interesseert; mijn fiets, mijn pijn!
Voor mij is het niet alleen de fiets, het is het verhaal dat ze vertellen. Elke fiets die ik ooit heb gehad, wordt lange kilometers gereden en verzamelt littekens als onderdeel van de reis. Sommige repareer ik, met sommige leef ik. Mijn fiets, mijn verhaal. :)

Tom

#22 ·
Heb mijn 2023 GT laten vallen op de grindoprit van een vriend. Moe, niet genoeg momentum en verkeerde lijn. Het gebeurt... Ik ben al vele jaren klant bij Progressive, maar heb nog nooit een claim ingediend. Heb volledige dekking en een eigen risico van $1.000. Uit een snelle onderdelenzoeking blijkt dat de onderdelen alleen al dat bedrag zouden overschrijden. De zwarte dashboardbekleding lijkt losgetrokken te zijn van de kuip. Omdat ik in tegenstelling tot mijn vroegere RT nog nooit het plastic van deze motorfiets heb gehaald, heb ik geen idee wat eronder beschadigd kan zijn.

Ik was verrast hoe ver de motorfiets overrolde, zelfs met voor/achter beschermers. Doet me nadenken over het aanbrengen van een opofferende afdekking op blootgestelde delen die esthetisch in het oog springt.

Voor degenen hier met dit soort ervaring, wat zou u adviseren?

Hartelijk dank...

View attachment 189064
View attachment 189067
View attachment 189063
View attachment 189066
View attachment 189062
View attachment 189065
Frustratie ten top, maar ik zou het laten... ... ... Een ander verhaal als het een gerestaureerde R50/2 was

#25 ·
Ik ben het geneigd eens te zijn met het gebruik van uw verzekering om precies de reden die sommigen hier hebben opgemerkt. Ik voel met u mee, Andy, en we hebben allemaal wel een of andere ervaring gehad met een ongeval in zekere mate. Aangezien uw motorfiets uit 2023 komt, zou u zo pissig zijn als ik zou zijn. Afhankelijk van de schade zult u verrast zijn hoe snel de kosten oplopen, vooral bij een BMW, die zijn niet goedkoop als het gaat om vervangende onderdelen etc. Ik begrijp dat het uw keuze is wat u doet. Mijn enige advies is dat als u zeker weet dat er niets beschadigd is onder het plastic, u toch een offerte aanvraagt, want het kan zijn dat u er beter aan doet om een claim in te dienen om de motorfiets te laten repareren, aangezien de onderdelen meer zullen kosten dan uw eigen risico of overschot, zoals wij het noemen. U betaalt om een reden voor een verzekering. Veel succes wat u ook doet, ik voel uw pijn.

#27 ·
Het probleem met het indienen van een claim is dat de verzekeringsmaatschappij het geld uiteindelijk van u terugkrijgt in de vorm van hogere premies. Ik beschouw verzekeringen als iets voor grote dingen, niet voor kleine dingen zoals dit. Ik had een low-speed lowside crash op mijn 2013 en de onderdelen kwamen uit op ongeveer $900. Ik heb ook ongeveer $200 uitgegeven aan kleurgecoate verf.

Mijn aanbeveling is om de rekening gewoon uit eigen zak te betalen en het zelf te repareren. De carrosseriepanelen van de K1600 zijn vrij eenvoudig te verwijderen en terug te plaatsen. Er zijn genoeg YouTube-video's over hoe je het moet doen.

#28 ·
Het probleem met het indienen van een claim is dat de verzekeringsmaatschappij het geld uiteindelijk van u zal terugvorderen in de vorm van hogere premies. Ik beschouw verzekeringen als iets voor grote dingen, niet voor kleine dingen zoals dit. Ik heb een crash met lage snelheid gehad op mijn 2013 en de onderdelen kwamen uit op ongeveer $ 900. Ik heb ook ongeveer $ 200 uitgegeven aan kleurgeëgaliseerde verf.

Mijn aanbeveling is om de rekening gewoon uit eigen zak te betalen en het zelf te repareren. De carrosseriepanelen van de K1600 zijn vrij eenvoudig te verwijderen en terug te plaatsen. Er zijn genoeg YouTube-video's over hoe je dat moet doen.
Ik begrijp waar je vandaan komt, maar ik zou overwegen een offerte op te vragen bij een reparatiebedrijf of dealer voor een geschatte kostprijs voordat ik zoiets zou doen. Ik had een 2020 GTL en die kosten bedroegen ongeveer $ 18.000,00 AUD voor reparaties, tegenwoordig zijn de meeste kunststoffen niet geschilderd en BMW geeft geen kleurcodes uit, zoals zoveel andere fabrikanten, dus dat is een groot ding om een goede schilder te hebben die de kleur kan matchen. Dat omvatte een koplamp die ongeveer $ 5.000,00 AUD plus beugels kostte. Het liep al snel op qua kosten. Houd er rekening mee dat verzekeringsmaatschappijen nooit verliezen, maar altijd uw poliskosten etc. verhogen, dus waarom zou u ze niet gebruiken als u de premie betaalt en de kosten hoger zijn dan uw eigen risico?

#29 ·
Mensen, bedankt voor al jullie input en perspectief. Heb mijn 2009 RT laten vallen nadat ik hem 10 jaar had gehad en heb hem met rust gelaten totdat ik hem verkocht, nadat de deksel van de tas opnieuw was gespoten. Wat me zorgen baart, is wat er onder de cosmetica zit, zoals de mistlamp die in de onderste kuip is geduwd of... Ik laat de schade-expert er aanstaande dinsdag naar kijken, want er is gewoon iets in mij persoonlijk dat hem terug wil zoals hij was. Ik hou van veel dingen aan deze motor, maar het gewicht (en waar het zit) zou de belangrijkste reden zijn waarom ik hem zou laten gaan. Dit plaatsen was een vorm van therapie om te horen van anderen die hetzelfde hebben gedaan. Ik heb tenminste geleerd dat de Alpinestars Tech5 airbag echt wel wordt geactiveerd als je valt...

#30 ·
Mensen, bedankt voor al jullie input en perspectief. Heb mijn 2009 RT laten vallen nadat ik hem 10 jaar had gehad en heb hem met rust gelaten tot ik hem verkocht, nadat de tasdeksel opnieuw was gespoten. Wat me zorgen baart, is wat er onder de cosmetica zit, zoals de mistlamp die in de onderste kuip is geduwd of... Ik laat de schade-expert er aanstaande dinsdag naar kijken, want er is gewoon iets in mij persoonlijk dat hem terug wil zoals hij was. Ik hou van veel dingen aan deze motor, maar het gewicht (en waar het zit) zou de belangrijkste reden zijn waarom ik hem zou wegdoen. Dit plaatsen was een vorm van therapie om te horen van anderen die hetzelfde hebben gedaan. Ik heb tenminste geleerd dat de Alpinestars Tech5 airbag echt afgaat als je omvalt...
Andy, wat je ook doet, ik wens je het allerbeste, want het is jouw motor. Houd ons op de hoogte.

#34 · (Edited)
Doe een claim bij de verzekeringsmaatschappij en ze verklaarden de motorfiets total loss. Ze hebben elke kras vervangen die ze vonden.
Mijn Progressive total loss laat me nog steeds nadenken: kleine val van Triumph, naar de lokale Triumph-dealer gebracht. Kreeg een telefoontje van de dealer om daarheen te komen, want de schade-expert verklaarde hem total loss. Ik ging naar de dealer en hij liet me zijn reparatie-offerte van $4000 zien, waarbij elk bekraste onderdeel werd vervangen, Progressive verklaarde hem total loss voor $11.000. De dealer begreep het niet, maar ik vertelde hem dat het voor mij prima was, omdat ze me meer gaven dan ik er nieuw voor had betaald. De dealer en ik vroegen toen of we de total loss verklaarde motorfiets konden kopen en kregen te horen dat we hem op een veiling zouden moeten kopen. Ik nam het geld en ging verder. :unsure:

Tom

Image