BMW K1600 Forum banner

JASO MA vs. JASO MA2 Olie

39K views 31 replies 11 participants last post by  VA951  
#1 ·
Het is mij bekend dat de MA2-aanduiding is ontwikkeld om de katalysatoren op moderne motoren te beschermen. Het is mij ook bekend dat ze een deel van de fosfor en boor uit de olie verwijderen om dit te bereiken. Het is mij ook bekend dat als je geen katalysator hebt, de MA-olie meer smeerbaarheid heeft vanwege het hogere percentage fosfor en boor. In mijn geval heb ik de Remus-headers, dus ben ik beter af met het gebruik van de JASO MA-olie. Bedankt en ik waardeer wat de olie-experts te zeggen hebben.

#2 ·
Het klinkt voor mij alsof je echt goed onderzoek hebt gedaan. Het enige extra dat ik ontdekte toen ik de mijne deed, was dat als er één afwijking van de specificatie is, het geen aanspraak kan maken op ma2 en API-gecertificeerd kan zijn. (Vergeleken met oliën die beweren te voldoen aan de API-normen). Dus in het geval van een populair merk maakt de hogere fosfor het MA in plaats van MA2. Wat betreft het beschadigen van de kat, het is geen vaststaande wetenschap tot welk niveau het zou kunnen duren om het te doen. De andere kant van de medaille is dat hoge zddp minder motorslijtage bevordert.

Succes met je zoektocht!

#3 ·
Het JASO MA-assortiment is verder onderverdeeld in 2 verschillende reeksen - de JASO MA1- en JASO MA2-reeksen - als volgt:

Dynamische wrijvingskarakteristieke index (DFI)
JASO MA = ≥1,45 en <2,5
JASO MA2 = ≥1,8 en <2,5

Statische wrijvingskarakteristieke index (SFI)
JASO MA = ≥1,15 en <2,5
JASO MA2 = ≥1,7 en <2,5

Stoptijdindex (STI)
JASO MA = ≥1,55 en <2,5
JASO MA2 = ≥1,9 en <2,5

Let op de smallere normen.

Als alle drie de eigenschappen van een JASO MA-olie binnen de als MA1 gespecificeerde limieten vallen, dan kan de olie worden geclassificeerd als een JASO MA1-olie. Als al zijn eigenschappen binnen de limieten van MA2 vallen, dan kan het worden geclassificeerd als een JASO MA2-olie. Als sommige eigenschappen binnen de subcategorie MA1 vallen, maar andere in MA2, dan is het product simpelweg een JASO MA-product.

#4 ·
Vreemd, dacht een van onze eigen experts dat de MA2 de specificatie was die nodig was voor ons natte koppelingsontwerp.
Nu herinner ik me dingen die nooit zijn gebeurd. :surprise:

#6 ·
Hoe lager het getal voor DFI, SFI en STI, hoe beter. Dus als je niet om de levensduur van de CAT geeft, zou je dan niet de JASO MA-olie willen gebruiken?

#8 ·
Zijn lagere getallen beter?

BMW K1600 produceert veel koppel. De MA2 is om een reden geselecteerd die verband houdt met de wrijvingsstandaard, niet met olie-ingrediënten.

http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV1105.pdf - De woorden katalysator komen nergens in deze standaard voor.

De MA2 is een strengere standaard dan MA.
Ik ben nog steeds niet duidelijk. Heeft de MA2-specificatie ĂĽberhaupt betrekking op de natte koppeling?
Met andere woorden, zou de MA of MA1 minder acceptabel zijn vanwege de natte koppeling?

#9 ·
Mobil werd aanbevolen door de lokale dealer SM. Ik kan niet zien waar een van hun motorolieën voldoet aan de MA2-specificatie. Ik kan me vergissen, hoor. Wanneer ik op de link 'welke olie voor mijn voertuig' klik, worden er geen motorfietsen vermeld, onderaan de pagina van Mobil 1 Racing 4T 10w-40 motorolie. (https://mobiloil.com/en/product-selector )

https://mobiloil.com/en/motor-oils/motorcycle

Beschikbare viscositeitsgraden Wat betekent deze viscositeit?

• 10W-40 Specificaties en goedkeuringen

Mobil 1 Racing 4T 10W-40 motorolie voldoet aan of overtreft de eisen van:
    • API SM
    • API SL
    • API SJ
    • JASO MA
    Volgens ExxonMobil heeft Mobil 1 Racing™ 4T 10W-40 het volgende kwaliteitsniveau:
    • API SH
    • API CF
    Technische details

Motor/Toepassingstype 4-takt SAE-klasse 10W-40 Serviceclassificatie API SM, SL, SJ, SH, CF, JASO MA Dichtheid, g/ml bij 15,6 °C (ASTM D4052) 0,86 Vlampunt, °C (ASTM D93), 212 Stortpunt, °C (ASTM D97) -45 Kinematische viscositeit, cSt bij 40 °C (ASTM D445) 82,0 Kinematische viscositeit, cSt bij 100 °C (ASTM D445) 13,1 Viscositeitsindex 161 Koude start, cP (ASTM D5293) 4.640 bij -25 °C Pompen, cP (ASTM D4684) 11.700 bij -30 °C
    Bekijk productgegevensblad voor Mobil 1 Racing™ 4T 10W-40
Beschikbare viscositeitsgraden Wat betekent deze viscositeit?

• 20W-50 Specificaties en goedkeuringen

Mobil 1 V-Twin 20W-50 voldoet aan of overtreft de eisen van:
    • API SJ
    Volgens ExxonMobil heeft Mobil 1 V-Twin 20W-50 het volgende kwaliteitsniveau:
    • API CF
    Technische details

Motor/Toepassingstype 4-takt SAE-klasse 20W-50 Serviceclassificatie API SJ,CF Dichtheid, g/ml bij 15,6 °C (ASTM D4052) 0,87 Vlampunt, °C (ASTM D93), 214 Stortpunt, °C (ASTM D97) -42 Kinematische viscositeit, cSt bij 40 °C (ASTM D445) 172,3 Kinematische viscositeit, cSt bij 100 °C (ASTM D445) 20,8 Viscositeitsindex 142 Koude start, cP (ASTM D5293) 7.500 bij -15 °C Pompen, cP (ASTM D4684) 14.000 bij -20 °C

#11 ·
Mobil 1 mist ma2 vanwege hoger fosfor - ze zitten tussen wal en schip omdat ze een fanatieke groep mensen hebben die het precies kopen vanwege de hoge zddp-niveaus. Slechts 1 datapunt, maar ik heb > 45.000 mijl op mobil1 racing 4t zonder problemen. Waarschijnlijk zou je hetzelfde kunnen zeggen met rotella T6 of de goedkoopste Walmart super tech. Olie is als religie
Walmart super tech of hun synthetische olie hebben jarenlang voor mij gewerkt, en ik gebruikte een motorolie-additief, totdat: Ik voegde (per ongeluk) een motorolie-additief toe aan een oudere motorfiets met een natte koppeling. In de hoge versnelling onder harde acceleratie begon de koppeling meteen te slippen. Ik raad het niet aan om na deze ervaring iets aan de olie toe te voegen. EN ik ben nu voorzichtiger om een ​​geschikte olie voor de toepassing te installeren. Ik maak me geen zorgen over het merk, maar controleer wel de specificaties voor de olie. Ik gebruik de MOA nog steeds in mijn vierwielige voertuigen, samen met walmart super tech synthetic.

#13 ·
Voor zover ik het begrijp, gaf de MA-classificatie (bijv. JASO-MA) oorspronkelijk de geschiktheid voor gebruik met natte koppeling aan. De MA2-classificatie omvat dat, maar voegde ook de katbescherming toe.
Bedankt, ik dacht dat ik dat al eerder had gelezen.

#14 ·
Mensen, ik zie de ingrediënten van olie niet als iets te maken hebben met de wrijvingsnormen. https://www.amsoil.com/techservices...lEngine/TSB SE-2008-01-01 Wet-Clutch Operation and Lubrication Requirements.pdf Welke ingrediënten worden gebruikt of verminderd, maakt deel uit van andere oliestandaarden, niet van wrijving. Hoewel velen vinden dat de bredere MA-standaard prima voor hen en hun K1600 werkt, is de specificatie voor de wrijvingsbehoeften van de natte koppeling vastgesteld op die met de MA2-toleranties. Trouwens: Ducati heeft met hun raceprogramma vastgesteld dat boor een belangrijk olie-ingrediënt is.

#15 ·
Een verzameling gedachten over zink en katalysatoren:

Motorolie heeft hogere niveaus van fosfor/zink voor verbeterde slijtagebescherming en dezelfde hogetemperatuur-detergenttechnologie voor superieure slijtagebescherming en motorreinheid, zelfs bij verhoogde olietemperaturen. Specifiek zijn motorolieën voor luchtgekoelde motoren ontworpen voor zeer hoge lokale olietemperaturen en hoge algemene olietemperaturen, en hebben typisch hoge vlampunten in combinatie met hogere HTHS-viscositeiten en lagere noack%-verliezen.

Betreed de katalysator.

Hoewel fosfor niet langer in benzine wordt gebruikt, werd het (en zink, een andere lage-niveau katalysatorverontreiniging) tot voor kort veel gebruikt in anti-slijtageadditieven voor motorolie, zoals zinkdithiophosphate (ZDDP). Vanaf 2006 begon een snelle uitfasering van ZDDP in motoroliën.

Dit heeft ertoe geleid dat oliebedrijven de niveaus van veel additieven, waaronder zink en fosfor, hebben verlaagd tot het vereiste maximum om aan de huidige specificatie te voldoen. Hieronder staan de huidige specificaties voor maximale hoeveelheden additieven om de API-classificaties te bereiken. P is fosfor, Zn is zink en B is boor. Elk cijfer is het totale aantal delen per miljoen additieven. Deze kunnen ook ruwweg worden uitgedrukt in percentages door te vermenigvuldigen met 0,0001 (1301 PPM = 0,13 procent, 994 PPM = 0,099 procent)

API P Zn B
SJ 1301 1280 151
SL 994 1182 133
SM 770 939 127

De meeste fabrikanten van motoren en motoronderdelen bevelen een zink- en fosforgehalte van meer dan 1.200 PPM aan voor het inrijden; in feite zullen velen garanties op nokkenassen of kratmotoren ongeldig verklaren als dit minimum niet wordt aangetroffen in de olieproef die u verstrekt bij het retourneren van kapotte onderdelen voor garantie.

Ondanks de reductie is er geen bewijs dat moderne motoren die de huidige lagere ZDDP-oliën gebruiken, last hebben van wijdverspreide slijtage. Een correct geformuleerde olie die voldoet aan API SN en ILSAC GF-5 is in staat betrouwbare slijtagebescherming te bieden in standaardmotoren. In feite tonen tests aan dat AMSOIL Signature Series 5W-30 Synthetic Motor Oil (ASL) uitstekende slijtagebescherming biedt in de Four-Ball Wear Test (ASTM D4172 Mod.).

Als het gaat om oudere motoren – met name die met vlakke klepstoters – en motoren die zijn aangepast voor meer prestaties, worden de uitdagingen om adequate slijtagebescherming te bieden duidelijker.

Zoals u zich misschien herinnert, richt Ducati zich op boor voor het inrijden van de motor en laadt hun motoren met een inloopolie met hoge niveaus van boor.

http://www.k1600forum.com/forum/bmw...k1600-maintenance-do-yourself/93177-substitute-engine-oil-specifications-5.html

Dus de MA2-standaard gaat inderdaad alleen over wrijving, en de API SL, SM, SN, enz... aanduiding betreft olie-ingrediënten.

#17 ·
Ik vermoed dat de MA2-specificatie voor de K1600-motor bedoeld is om voldoende koppelingswrijving mogelijk te maken. Zeker een overweging voor zo'n krachtige motor, en met de redelijke verwachting van kopers dat er geen koppeling slipt tijdens sportief rijden.

#19 ·
Dat denk ik niet, RL. Ik geloof dat de MA de koppelingswrijving behandelde, MA2 behandelde dat plus de kat.
Ik vind hier geen bewijs van in de JASO-wrijvingsrapporten. Help me alsjeblieft om te vinden waar ze olie-ingrediënten specificeren in hun normen.

Ik vind hier echter wel bewijs van in de veranderende API-olienormen.

#21 · (Edited)
Ik heb veel aannames van derden gezien over de MA2 - katalysatorverbinding, maar niets van JASO.

Daarom denk ik dat de nieuwe American Petroleum Institute (API) SL+ normen zijn samengevoegd met de nieuwe wrijvingsnormen.

Merk op dat de MA2-norm staat voor verhoogde koppelplaatwrijving ten opzichte van de MA-norm.

Deze verminderde wrijvingsmodificatoren vereisen dat oliemakers hun spel met de smerende ingrediënten opschroeven.

Ik probeer hier niet moeilijk te zijn, maar gewoon accuraat.

http://www.api.org/~/media/files/ce...a/files/certification/engine-oil-diesel/publications/mom_guide_english_2013.pdf

SN Huidig ​​Geïntroduceerd in oktober 2010, ontworpen om verbeterde bescherming tegen afzettingen bij hoge temperaturen voor zuigers te bieden, strengere slibcontrole en afdichtingscompatibiliteit. API SN met Resource Conserving komt overeen met ILSAC GF-5 door API SN-prestaties te combineren met een verbeterde brandstofbesparing, turbobescherming, compatibiliteit met het emissiecontrolesysteem en bescherming van motoren die draaien op ethanolhoudende brandstoffen tot E85.

SM Huidig ​​Voor automotoren van 2010 en ouder.
SL Huidig ​​Voor automotoren van 2004 en ouder.
SJ Huidig ​​Voor automotoren van 2001 en ouder.

#22 ·
Ik heb Amsoil altijd goed gevonden, maar ze maken geen 5W-40, dus voor alle andere Amsoil-fans: welke gebruiken jullie?

#25 ·
De Amsoil-website beveelt hun 10W-40 Metric olie aan voor de K1600. Heeft iemand het geprobeerd?

#27 ·
De Rider' Manual voor mijn 2012 GTL stelt dat Castrol Power 1 Racing 5W-40 API SL, JASO MA2 gebruikt kan worden. Ik kan deze olie niet lokaal vinden, maar ik heb Castrol Power RS Racing 4T 10W-40 API SL, JASO MA2 gevonden. Castrol zegt dat dit volledig synthetische motorolie is.

Omdat deze laatste olie 10W is (en niet 5W zoals BMW specificeert), zouden er problemen zijn met het gebruik van deze olie?

Trouwens, de winter komt er over een paar maanden aan, dus mijn rijden zal stoppen.

#29 ·
Ik zou me zelf aan de 5W40 gewichtolie houden.

Shell Rotella T6 is jaso MA2-conform en je kunt het vrijwel overal krijgen. Het kost ongeveer $22us per 4 liter.
Ik heb Shell Rotella T6 5w-40 gebruikt en de versnellingsbak is beslist "lomp" met die olie dan met Amsoil 0W-40. Maar stomme ik heb een paar maanden geleden T6 ingeslagen toen het in de uitverkoop was bij Canadian Tire, dus ik kan het misschien gebruiken voor een andere olieverversing. Als ik geen 3 5 liter kannen had gekocht, zou ik er zeker de voorkeur aan geven om Amsoil 0W-40 te gebruiken