BMW K1600 Forum banner

Navigator 6 VI Ghosting probleem opgelost - geen HW-wijziging

38K views 221 replies 51 participants last post by  nosweatguv_8606  
#1 ·
Hallo,
Ik dacht dat ik mijn ervaring met dit pijnlijke ghosting-probleem zou delen. Natuurlijk faalde mijn navigator na 3 jaar en één maand. Raad eens hoe lang de garantie was!!!
Voor degenen die het niet weten: ghosting is wanneer het scherm constant wordt bijgewerkt alsof een geest willekeurig op knoppen drukt.
Toen het gebeurde, was het het begin van de herfst, toen de bladeren vielen en het veel begon te regenen, en ik dacht dat een klein blad vastzat en het scherm aanraakte, waardoor het dacht dat er op een knop werd gedrukt.

Toen ik de forums las, zeiden mensen dat het probleem vaker voorkomt naarmate de temperaturen dalen.
Dan zijn er veel video's van mensen die hun schermen verwisselen - maar er zijn minstens twee typen, dus je moet eerst demonteren, dan het schermtype controleren en dan het juiste type bestellen voordat je het vervangt.

Om de mijne te repareren, deed ik het volgende. Eerst ging ik met mijn vingernagel rond de rand van het scherm. Er zit een heel kleine opening en ik vroeg me af of er een kleine hoeveelheid vuil vastzat en ervoor zorgde dat het scherm een vingerdruk registreerde - dit alleen loste het probleem niet op.

Vervolgens bracht ik het naar binnen, weg van de kou en de nattigheid. Ik merkte dat hoewel het scherm niet werkte, de USB-interface prima was. Dus ik heb de SW geüpdatet terwijl ik daar was, ook dit loste het probleem niet op, maar het kan geen kwaad.

Ik probeerde SW reset en HW reset (de batterij een dag verwijderen) en het werkte nog steeds niet - zoals anderen ook hebben gemeld.

Wat wel werkte, was tijd!!. Een week binnen in een warme, droge omgeving met de batterij eruit. Daarna werkt het nu, zonder ghosting-probleem. En geen HW-wijziging nodig.

Dus hier is mijn theorie. Het houdt verband met de verandering van de seizoenen. Specifiek gerelateerd aan de daling van de temperatuur en de toegenomen regen. Het is mogelijk dat er wat vuil rond de rand van het scherm is gekomen, dus schoonmaken zou moeten helpen. Maar ik denk dat het in mijn geval water was dat binnendrong. Nadat ik het een week binnen had laten drogen en de batterij had verwijderd om het te resetten, werkt het nu.

Ik rijd het hele jaar door met mijn fiets, maar ik ga alleen in de warmere maanden op tournee. Mijn oplossing op lange termijn is dus om de satnav in de winter binnen te laten en hem in het voorjaar weer op de fiets te zetten. Voor zo'n dure fiets en satnav-systeem is dit echt niet goed genoeg. Maar het is een oplossing voor het probleem.

Hope dat dit anderen helpt.

#2 ·
Ik wou dat ik me kon herinneren waar ik dit las, maar het probleem zat in het ontwerp/de productie.

De Garmin Nav-serie werkt via druk op het scherm (in tegenstelling tot elektrostatisch op smartphones) en een of meer van de lagen in het scherm zitten te dicht op elkaar. Dus een verandering in omgevingsfactoren veroorzaakt de ghosting.

#4 ·
Het is grappig dat de Nav 5 prima is, maar de 6 problemen heeft, waarom niet teruggaan naar de setup zoals de 5 heeft? Ik heb de mijne al 8 jaar en nog nooit een probleem gehad.
Ik weet dat sommige mensen de vernieuwde dingen op de 6 leuk vinden, maar ik verwees meer naar Garmin die teruggaat naar de schermopstelling die de 5 heeft.

#5 ·
Ik heb tussen de 5 en 6 gereviseerde NAV VI-eenheden gehad en ze zijn allemaal defect geraakt onder verschillende temperatuuromstandigheden, dus ik geloof niet dat het probleem gerelateerd is aan het weer, of het nu koud, warm of nat is. Er zit een ontwerpfout in de unit die Garmin om welke reden dan ook niet permanent kan oplossen, dus ze hebben een draaideur van NAV VI's die binnenkomen en vertrekken en die op een gegeven moment gedoemd zijn te falen.

#6 ·
  • Like
Reactions: st13phil
#10 ·
Hallo, Ik dacht dat ik mijn ervaring met dit pijnlijke ghosting-probleem zou delen. Natuurlijk faalde mijn navigator na 3 jaar en één maand. Raad eens hoe lang de garantie was!!! Voor degenen die het niet weten, ghosting is wanneer het scherm constant wordt bijgewerkt alsof een geest willekeurig op knoppen drukt. Toen het gebeurde, was het het begin van de herfst toen de bladeren vielen en het veel begon te regenen, en ik dacht dat een klein blad vastzat en het scherm aanraakte, waardoor het dacht dat er op een knop werd gedrukt. Toen ik de forums las, zeiden mensen dat het probleem vaker voorkomt naarmate de temperatuur daalt. Dan zijn er veel video's van mensen die hun schermen vervangen - maar er zijn minstens twee typen, dus je moet eerst demonteren, dan het schermtype controleren en dan het juiste type bestellen voordat je het vervangt. Om de mijne te repareren, deed ik het volgende. Eerst ging ik met mijn vingernagel rond de rand van het scherm. Er zit een heel kleine opening en ik vroeg me af of er een kleine hoeveelheid vuil vastzat en ervoor zorgde dat het scherm een vingerdruk registreerde - dit alleen loste het probleem niet op. Vervolgens bracht ik het naar binnen, weg van de kou en de nattigheid. Ik merkte dat hoewel het scherm niet werkte, de USB-interface prima was. Dus ik heb de SW geüpdatet terwijl ik daar was, ook dit loste het probleem niet op, maar het kan geen kwaad. Ik probeerde SW reset en HW reset (de batterij een dag verwijderen) en het werkte nog steeds niet - zoals anderen ook hebben gemeld. Wat wel werkte, was tijd!!. Een week binnen in een warme, droge omgeving met de batterij eruit. Daarna werkt het nu, zonder ghosting-probleem. En geen HW-wijziging nodig. Dus hier is mijn theorie. Het houdt verband met de verandering van de seizoenen. Specifiek gerelateerd aan de daling van de temperatuur en de toegenomen regen. Het is mogelijk dat er wat vuil rond de rand van het scherm is gekomen, dus schoonmaken zou moeten helpen. Maar ik denk dat het in mijn geval waterindringing was. Nadat ik het een week binnen had laten drogen en de batterij had verwijderd om het te resetten, werkt het nu. Nu rijd ik het hele jaar door met mijn fiets, maar ik ga alleen in de warmere maanden op tournee. Mijn lange termijn oplossing is dus om de satnav in de winter binnen te laten en hem in het voorjaar weer op de fiets te zetten. Voor zo'n dure fiets en satnav-systeem is dit echt niet goed genoeg. Maar het is een oplossing voor het probleem. Ik hoop dat dit anderen helpt.
Ik breng mijn NAV VI in de winter binnen en heb de mijne nog niet hoeven te vervangen.

#13 · (Edited)
Nu heb ik de Navigator VI niet meer, maar ik had het probleem opgelost met een schermbeschermer die ik zelf had gemaakt met een plastic plaat die ik thermisch had gevormd.
Het probleem houdt verband met het scherm, het vuil dat zich ophoopt tussen het frame en het scherm, dus ik heb het geopend, de plaat een middag in de zon gelegd, de rubberen pakking verwijderd en bevochtigd met vaseline en weer in elkaar gezet.
Toen heb ik mijn beschermer erop gezet en hij is altijd blijven werken zolang ik hem had.
Deze beschermer raakt het scherm niet aan, als je met je vinger drukt, komt hij er weer uit, hij is altijd gescheiden en beschermt het schermframe tegen vuil, water of vocht, het is precies op die rand (frame-scherm) waar het probleem zit.

(Op de foto hierboven is hij niet perfect passend, een lichte druk en hij zit als gegoten)

#14 ·
Nu heb ik de Navigator VI niet meer, maar ik had het probleem opgelost met een schermbeschermer die ik zelf had gemaakt met een plastic plaat die ik thermogevormd had.
Het probleem houdt verband met het scherm, het vuil dat zich ophoopt tussen het frame en het scherm, dus ik heb het geopend, de plaat een middag in de zon gelegd, de rubberen pakking verwijderd en bevochtigd met vaseline en weer in elkaar gezet.
Toen heb ik mijn beschermer erop gezet en hij bleef werken zolang ik hem had.
Deze beschermer raakt het scherm niet aan, als je met je vinger drukt, komt hij er weer uit, hij is altijd gescheiden en beschermt het schermframe tegen vuil, water of vocht, het is precies op die rand (frame-scherm) waar het probleem zit.

(Op de foto hierboven is hij niet perfect passend, een lichte druk en hij zit als gegoten)

View attachment 185436

View attachment 185437
Ziet eruit als een geweldig kerstcadeau dat je kunt maken en cadeau kunt doen aan ons allemaal die een oplossing nodig hebben voor onze spookachtige NAV VI's. :)

#15 ·
Ik heb de mijne net weggegooid. De vierde die onder garantie is vervangen, ik gebruik nu een oude iPhone max die op het stuur is gemonteerd en Waze en TomTom gebruikt. Beste paar dollar die ik ooit heb uitgegeven.

#17 ·
Ik ben net boos geworden in de winkel met de BMW-serviceman. Dit is de tweede die faalt en ik ben niet blij. Hij zei dat BMW het pas zou vervangen als hij het probleem had gemeld met een video waarin het niet werkte. Natuurlijk werkt het prima zolang het in zijn hand is. Ik verloor een beetje mijn geduld en hij zei oké, prima. We zullen het vervangen. Ik weet dat ik mijn tijd aan het verspillen ben. Totdat alle 800 defecte eenheden bij BMW Duitsland opgebruikt zijn, zullen ze niet beginnen met het uitgeven van de werkende eenheden. Als ik nu ga toeren, pak ik altijd mijn reserve Zumo 660 in. Wat een ellende!!

#18 ·
Ik aarzel om dit te plaatsen, maar... Mijn Nav VI begon te spoken, dus ik sloot hem aan op mijn pc om updates te proberen. Het flashte alles, inclusief de SW. Eenmaal klaar merkte ik dat het van versie 5.? naar 10 ging. Sindsdien (een paar weken) heeft het geen enkele keer meer gespookt. Nu beweer ik niet dat een SW-update het heeft opgelost - ik heb meer tijd en testen nodig. Maar het is interessant. Misschien hebben ze de gevoeligheid van het touchscreen verminderd? Lijkt hetzelfde te werken. Heeft iemand anders zijn spookeenheid geüpdatet met de Garmin Express-software?

#21 ·
Ik aarzel om dit te posten, maar...

Mijn Nav VI begon te spoken, dus ik sloot hem aan op mijn pc om updates te proberen. Het flashte alles, inclusief de SW. Eenmaal klaar merkte ik dat het van versie 5.? naar 10 ging. Sindsdien (een paar weken) heeft het geen enkele keer meer gespookt. Nu beweer ik niet dat een SW-update het heeft opgelost - ik heb meer tijd en testen nodig. maar het is interessant. Misschien hebben ze de gevoeligheid van het touchscreen verminderd? Lijkt hetzelfde te werken.

Heeft iemand anders zijn spookeenheid geüpdatet met de Garmin Express-software?
Mijn nieuwste Nav6 begon vandaag te spoken. Ik bracht hem binnen en gaf hem een paar uur om op te warmen. Nog steeds spoken. Daarna heb ik de nieuwste software- en kaartupdates toegepast. Nog steeds spoken na de update. Deze huidige Nav6 is een van de rev 2-versies met het zwarte scherm en was gloednieuw toen het naar mij werd verzonden (niet gereviseerd). Het duurde ~1 jaar. Ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak ik de Nav6 heb moeten omruilen. Als het niet voor het info-scherm van de fiets was, had ik de Nav6 al jaren geleden gedumpt.

#24 ·
De dealer vertelde me dat de nieuwe navigator al ongeveer 6 weken uit is. Ik nam uit het gesprek aan dat deze alle bugs had verholpen. Ik wacht op een vervanging, maar het wordt geen van de nieuwe. Ik denk erover om de juridische weg te bewandelen en mijn consumentenrechten te gebruiken. Dat wil zeggen, mij is een bekend defect product verkocht en ik kan wettelijk een volledige terugbetaling verwachten nadat ze de kans hebben gehad om het te vervangen. Wat ze ook hebben gedaan, twee keer, met ook defecte eenheden. Ik wil mijn geld terug en de wet aan mijn kant hebben.

#25 ·
Nee, de mijne spookte vandaag erger dan ooit tijdens een reis, dus de SW-update heeft het niet opgelost. Het was vanochtend koud en toen het opwarmde en ik het na de lunch opnieuw opstartte, werkte het prima. Als ik het maar vertrouwde...

#26 ·
Het klinkt alsof ik de komende dag of twee details zal ontvangen over hoe ik de bijgewerkte "gefixte" Nav6 kan ontvangen, waarvan de Garmin-ondersteuning zegt dat deze de komende dagen (voordat dit jaar voorbij is) verzonden zal worden. Net als anderen heb ik gehoord dat de vaste versie "later dit jaar" komt, en dat al een paar jaar. Het klinkt alsof het echt gaat gebeuren.

#27 ·
Het klinkt alsof ik de komende dag of twee details zal ontvangen over hoe ik de bijgewerkte "gefixeerde" Nav6 kan ontvangen waarvan Garmin support zegt dat deze de komende dagen (voor het einde van dit jaar) verzonden zal worden. Net als anderen heb ik gehoord dat de vaste versie "later dit jaar" komt, en dat al een paar jaar. Het klinkt alsof het echt gaat gebeuren.
Ik ben geen gokker en mijn limiet is $1,00, maar ik wed dat het nooit zal gebeuren!😎

#29 ·
Ik heb net besloten nooit meer de deur van Garmin te betreden. Hun klantenservice is willekeurig, de ene keer lossen ze het op, de andere keer willen ze geld om het op te lossen. Het is duidelijk een ontwerpfout en ze willen het niet toegeven. Ik ben het ermee eens dat een verandering in het weer het lijkt te stoppen met werken, voor mij is het hele ding gewoon niet van automobielkwaliteit. Garmin wordt tegenwoordig gerund door MBA's en niet door ingenieurs met een passie om de dingen goed te doen. Ik denk dat BMW dezelfde kant opgaat als je basis fouten hebt zoals de radio-ontvangst op de K.

#31 ·
Ik denk dat de vaste Nav6 eigenlijk een Nav7 is die nu te koop wordt aangeboden.

Dat is nog steeds een Navigator VI met nieuwe, verbeterde "versie" marketing ... anders zou Garmin het een Navigator VII noemen. Er zijn geen versie 1-6 Navigator VI's op de markt gebracht. :ROFLMAO:

Tom

#32 ·
Dat onderdeelnummer bestaat al een tijdje. In mijn Duitse onderdelencatalogus is het de bekende problematische bijgewerkte NAV6 met de nieuwere firmware die volgens mij in 2022 is uitgebracht.

#33 ·
Dat onderdeelnummer bestaat al een tijdje. In mijn Duitse catalogus is het de bekende problematische bijgewerkte NAV6 met de nieuwere firmware die volgens mij in 2022 is uitgebracht
Nou en. Sorry voor de valse hoop. Het is een van deze nieuwere units met zwarte achtergrond die op mij begonnen te spoken. Drie dagen later wacht ik nog steeds tot Garmin contact met me opneemt over de "gefixte" versie die ze naar eigen zeggen de komende dagen klaar hebben om te verzenden.

#35 ·
Laat ons de details weten van de nieuwe NAV, zoals softwareversie, opstartscherm, etc.

#38 ·
Het hoofdkantoor van Garmin is in mijn achtertuin. Ik ga naar binnen met navigatie-eenheden en ze nemen het gewoon aan en sturen me een nieuwe. Maar een van de technici aan de servicebalie beweerde zelfs dat hij aan de eenheden had gewerkt en een belangrijke rol speelde bij het oplossen van het spookbeeldprobleem. Ik was zo hoopvol en besprak het op het forum omdat ik hem geloofde. Tot het punt waarop de vervangende eenheid faalde. SMH.

#39 ·
Garmin HQ is in mijn achtertuin. Ik ga naar binnen met navigatie-eenheden en ze nemen het gewoon aan en sturen me een nieuwe. Maar een van de technici aan de servicebalie beweerde zelfs dat hij aan de eenheden had gewerkt en een belangrijke rol had gespeeld bij het oplossen van het ghosting-probleem. Ik was zo hoopvol en besprak het op het forum omdat ik hem geloofde. Tot het punt waarop de vervangende eenheid faalde. SMH.
Misschien is de nieuwe "Versie 7" eindelijk de echte deal. Het is moeilijk te geloven dat ze zo'n drukte zouden maken van deze nieuwe release, tenzij ze het ding eindelijk (succesvol) opnieuw hebben ontworpen. Op dit moment begrijp ik niet waarom ze met een nieuwe VI-versie komen. Het kost twee keer zoveel als een Zumo XT, die vrijwel hetzelfde doet.

Misschien mis ik iets...

#40 ·
Ik heb net met Garmin Support gebeld over een andere kwestie. Tijdens het gesprek ben ik de hele Nav6-zaak ingegaan en heb ik gevraagd wat er gaat gebeuren als mijn garantie van 5 jaar in maart afloopt. De vervangende Nav6 die ik heb, werkt momenteel, maar ik heb er geen vertrouwen in dat hij lang meegaat voordat hij gaat spoken/bevriezen. Waarschijnlijk in april. :mad: H zei dat er zeker een gloednieuwe, "eindelijk gerepareerde" versie komt. Hij had niet gehoord dat het versie 7 werd genoemd. Het is nog niet beschikbaar, maar komt in de eerste helft van 2024. We zullen zien......

#46 ·
Ik ben overgestapt van mijn Nav VI. Ik gebruik de VI nog steeds, maar alleen voor motorbewaking.

Mijn Zumo en Carpuride zijn nu mijn GPS'en.
Kunt u verder commentaar geven op de Carpuride? Ik was er net naar aan het kijken, want ik dacht dat ik eigenlijk alleen maar een goed Android Auto-scherm nodig heb.

#42 ·
De mijne is een paar weken geleden kapot gegaan en ik heb een chat met ze gestart op hun website. Ze kregen mijn serienummer en zeiden: "We sturen een vervanging en zetten je op een lijst voor het herziene model wanneer het uitkomt". Alles goed, maar ik heb geen andere correspondentie ontvangen en ze hebben de chat gewoon daarmee beëindigd. Moet ik uitkijken naar een verzendbericht in mijn e-mail of zoiets?

#43 ·
De mijne is een paar weken geleden kapot gegaan en ik heb een chat met ze gestart op hun website. Ze kregen mijn serienummer en zeiden: "We sturen een vervanging en zetten je op een lijst voor het herziene model wanneer het uitkomt".
Alles goed, maar ik heb geen andere correspondentie ontvangen en ze hebben de chat daar gewoon mee beëindigd. Moet ik uitkijken naar een verzendbericht in mijn e-mail of zoiets?
Als onderdeel van mijn gesprek vandaag hebben ze ook mijn serienummer genomen en me op de "lijst" gezet. Ze zeiden dat ze me op de hoogte zouden stellen wanneer een nieuwe eenheid verzonden kan worden. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

#47 ·
Ik heb de Garmin "enquête" ontvangen, die ze sturen naar degenen op de lijst voor de vaste Nav6, of wat de vaste eenheid ook mag zijn. Verwacht de volgende stap binnen de komende 7-14 dagen te horen. Met voorzichtigheid zouden ze dit maandenlang kunnen rekken... 😉

#48 ·
Ik heb de Garmin "enquête" ontvangen, die ze sturen naar degenen op de lijst voor de vaste Nav6, of wat ze de vaste eenheid ook mogen noemen. Zou de volgende stap binnen de volgende 7-14 dagen moeten horen. Met zorg zouden ze dit maanden kunnen rekken... 😉
Het is bijna te mooi om waar te zijn - als het waar is. Ik gebruik de 3DAM XT-adapter, die de Nav6-houder gebruikt, op mijn '18 GTL. Ik heb net de 3DAM XT-adapter gekocht voor de Nav6-houder op mijn nieuwe 850GS. Ik heb het vanochtend voor het eerst getest - succes! De manier waarop de 850GS-houder is ontworpen, maakt het gemakkelijk om heen en weer te gaan tussen een Nav6 en een XT.

In het ergste geval ben ik op beide motoren ingesteld voor de Zumo XT. Als er de komende maanden een kogelvrije Nav6 in mijn schoot valt, is dat de kers op de taart.

Trouwens, wat vragen ze in de enquête?

#52 ·
@rhbike ja, ik mis alle info over de motorfiets die de Nav6 presenteert. Ik kon gewoon niet meer leven met de onbetrouwbaarheid van het apparaat. HW-betrouwbaarheid voor navigatie is #1 en al het andere is een leuke bijkomstigheid. Dus de XT heeft goed gewerkt.

Ik gebruik Basecamp om routes te maken en de directe integratie voor het overzetten van routes naar de XT is een must. Alles is een afweging.

ALS de nieuwe Nav6 werkt zoals geadverteerd, zou ik de 3DAM-adapters op mijn 2 motoren kunnen verwijderen. Maar het zal even duren voordat ik dat vertrouwen heb.