BMW K1600 Forum banner

Balanceren achterband/wiel

14K views 26 replies 22 participants last post by  Mole999  
#1 ·
Heeft iemand een 1600 achterband/wiel gebalanceerd? Zo ja, welk merk balanceerapparaat heeft u gebruikt en/of beveelt u aan? Het lijkt erop dat vanwege de grootte van de centrale opening in het wiel alleen de BMW-dealers deze band/wiel kunnen balanceren. Als u een bepaalde band-/wielbalanceerder aanbeveelt, waar kan deze dan worden gekocht?

#2 ·
Mijn inzicht is dat een normale autobalanceerapparaat gebruikt kan worden, vanwege het 5-gaats boutpatroon. Ik heb de mijne laten balanceren nadat de motorzaak de band had gemonteerd. Ik heb gewoon de velg ingeleverd en het laten doen tegelijkertijd met de montage van de band.

#8 ·
Waarschijnlijk het beste wat je kunt kopen: BMW Motorcycle Wheel Balancer
Marc's tool werkt perfect. Ik had een dealer die mijn banden niet wilde balanceren en ik kocht Marc's unit en balanceerde ze in ongeveer 1/2 uur. Makkelijk te doen en dan heb je het gereedschap voor het leven.

#5 ·
Ik heb Nomar met adapter met goede resultaten gebruikt, ook de Marc Parnes met adapter. Trouwens

Ik zou eerst Marc Parnes kopen als ik niets had, Nomar werkt wel, maar is niet zo mooi.

#11 ·
Dyna-kralen en vergeet het. Geen lelijke gewichten overal en het zal altijd perfect zijn. Heb ze jarenlang op mijn vleugel gebruikt.

#15 · (Edited)
Ik had de No-Mar balancer ongeveer 5 jaar en hij werkt goed, maar ik haatte de "Threaded Shaft" die je moest gebruiken om de grote kegels te maken die op de achterband van de K1600 passen. Het op de kegels schroeven was een PITA.

Ik gebruik de Marc Parnes nu al meer dan 3 jaar en ben er dol op.

Heeft er ooit iemand gewichten aan de binnenkant van de band geplakt?
Toen ik mijn K1200LT had, gebruikte ik een aftermarket bandensensor die met een zeer grote slangklem aan de binnenkant van de velg werd bevestigd. Ik plaatste gewichten onder de klem om de velg zonder band te balanceren, zodat ik minder gewichten aan de buitenkant kon gebruiken nadat ik een band had gemonteerd. Ik zou geen gewicht in het wiel vertrouwen, tenzij ze vastgeklemd waren.

Ik heb de balans van mijn K1600 achtervelg zonder band gecontroleerd en hij was bijna in evenwicht.

#16 ·
Is logisch (soort van) om het wiel eerst zonder band in evenwicht te brengen

#17 ·
Is logisch (soort van) om het wiel eerst zonder band te balanceren
Ik ben het ermee eens:
Het klopt als je de zware kant van het wiel zelf wilt weten. Dan kun je proberen de zware kant van de band 180 graden te plaatsen. Gewoon om de totale gewichten die nodig zijn om de wiel- en bandenset in evenwicht te brengen, te minimaliseren..

#18 ·
Zwaar moet de andere kant van de bandenstip zijn, ruimte voor ventiel

#22 ·
Ik begrijp dat banden nog steeds met de hand worden gelegd (ja, ze zijn goed in hun werk, en machines maken balanceren gemakkelijker), Bridgestones hebben nog steeds een stip, dus ze moeten op zoek zijn naar een gewichtsprobleem. Misschien zijn laatste adem uitblazend, maar niet dood, het is niet opgehouden te bestaan of uit deze sterfelijke omhulsel gestapt.

#23 ·
Heeft iemand een 1600 achterband/wiel gebalanceerd? Zo ja, welk merk balanceerapparaat heeft u gebruikt en/of beveelt u aan? Het lijkt erop dat vanwege de grootte van de middelste opening in het wiel alleen de BMW-dealers deze band/wiel kunnen balanceren. Als u een bepaalde band-/wielbalanceerder aanbeveelt, waar kan deze dan worden gekocht?
Marc Parnes Balancer plus K1600 adapter
BMW Motorfiets Wielbalanceerder
http://www.marcparnes.com/BG12.jpg
Twee universele conussen plus een speciale 72 mm achterwieladapter inbegrepen. Werkt ook als een universele balanceerder.

Het kost $140 verzonden, maar het is echt van topkwaliteit. Gaat voor altijd mee en is een noodzakelijk hulpmiddel voor doe-het-zelf wiel-/bandenvervanging.

#24 ·
Marc Parnes Balancer plus K1600 adapter
BMW Motorcycle Wheel Balancer
http://www.marcparnes.com/BG12.jpg
Twee universele conussen plus een speciale 72 mm achterwieladapter inbegrepen. Werkt ook als een universele balancer.

Het is $140 verzonden, maar het is echt van topkwaliteit. Gaat voor altijd mee en is een noodzakelijk hulpmiddel voor doe-het-zelf wiel/bandenvervanging.
Naast mijn No Mar-wisselaar is dit de beste tool die ik bezit.

Verzonden vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk

#25 ·
Een andere balanceeroptie is de Balancer van NoMar met de conusadapters. De kosten zijn iets hoger, $204, maar je hoeft geen standaard te improviseren, hij wordt geleverd met de NoMar balancer. Het nadeel van de NoMar-conussen is dat je de conussen op de schroefdraadstang moet draaien... Ik heb een groef in het uiteinde van de stang gesneden en een accuschroevendraaier gebruikt om dit te versnellen.

#26 ·
Ik heb een draaibank en ben een doe-het-zelver, dus ik heb mijn eigen achternaafadapter gemaakt van een dik stuk walnoothout. Daarna kocht ik bouten en maakte de achterkant van de koppen taps toelopend om te voldoen aan de conus van het wielmoergat. Ik moest de houten adapter zelf balanceren door gaten in de omtrek aan de zware kant te boren.

#27 ·
Ik heb een draaibank en ben een doe-het-zelver, dus ik heb mijn eigen achterwieladapter gemaakt van een dik stuk walnoot. Toen kocht ik bouten en maakte de achterkant van de koppen taps toelopend om te voldoen aan de conus van het wielmoergat.
Ik moest de houten adapter zelf balanceren door gaten in de omtrek aan de zware kant te boren.

Ik dacht meteen aan
Image