BMW K1600 Forum banner

Sena 50 S headset, of Cardo Packtalk Edge Headset??

4.3K views 41 replies 17 participants last post by  Solihull  
#1 ·
Heb wat hulp nodig bij het nemen van een aankoopbeslissing over de bovenstaande twee helmintercomsystemen. Mijn nieuwe rijgroep gebruikt Sena 50 en is er dol op. Maar als ik een aantal meningen van kopers van de websites bekijk, zegt ongeveer 98% dat de Sena rommel is.

Mijn Packtalk Cardo-batterijen zijn dus kapot en gezwollen en wachten nu op een batterij. Cardo lijkt ingewikkeld om consistent via Bluetooth met mijn iPhone en gps te verbinden en ik haat het om met twee knoppen in verschillende volgordes te moeten manipuleren om het gebruiksvriendelijk te maken.

Ik zou de praktische ervaringen van leden met deze twee apparaten op prijs stellen en me de goede, slechte en lelijke meningen geven, zodat ik misschien een aankoopkeuze kan maken.

Bedankt,

Ninja.

#2 ·
Iedereen die ik ken, geeft de voorkeur aan het Cardo mesh-systeem, vooral voor meerdere rijders in een groep. FWIW.
Ik gebruik een antieke Sena 10S voor de intercom tussen rijder en passagier (voornamelijk om naar mijn eigen boek te luisteren terwijl mijn passagier naar haar muziek of boek luistert) en ze werken daar prima voor. Ik neem niet de moeite om contact te maken met andere rijders. Niet met mensen hoeven te praten is een van de redenen waarom ik motorrijd. 🤣

#3 ·
Ik ben een grote fan van Sena 50S. En bijna iedereen met wie ik rijd, gebruikt hetzelfde. Ik heb geen problemen met Sena; bijvoorbeeld intercom, mesh, connectiviteit, etc.

Duane

#4 ·
Ik heb een paar weken geleden een Sena 50S gekocht, afkomstig van een Cardo PTB-unit. De cardo gaf me af en toe hoofdpijn met de statische ruis, maar de speakers waren geweldig, nooit problemen gehad met verbinden en altijd gebruikt met de duopassagier en geen problemen gehad.
De speakers van de Sena zijn niet zo goed als die van Cardo, maar ze zijn voldoende. Voornamelijk gekocht zodat ik via mesh kon verbinden met de groep als we gingen rijden, ik was altijd de vreemde eend in de bijt met Cardo.
Nu moet ik luisteren naar Paul, Duane, Dave, Scott en de rest van de kletskousen LOL

#9 ·
Ik heb een paar weken geleden een Sena 50S gekocht, afkomstig van een Cardo PTB-unit. De cardo gaf me af en toe hoofdpijn met de statische ruis, maar de speakers waren geweldig, nooit problemen gehad met verbinden en altijd gebruikt met de duopassagier en geen problemen gehad.
De speakers van de Sena zijn niet zo goed als die van Cardo, maar ze zijn voldoende. Voornamelijk gekocht zodat ik via mesh met de groep kon verbinden als we gingen rijden, ik was altijd de vreemde eend in de bijt met Cardo.
Nu moet ik luisteren naar Paul, Duane, Dave, Scott en de rest van de kletskousen LOL
Packtalk Edge heeft geen statische ruis.

@Ninjawarrior Als je met je groep wilt praten, neem dan Sena. Hoewel Cardo een nieuwere firmware-update heeft waarmee je verbinding kunt maken met andere merken. Ik denk echter niet dat het mesh is. Ik ken niemand in mijn buurt die een headset heeft, of zelfs maar een motorfiets, dus ik heb het niet geprobeerd.

Gebruik Cardo sinds 2011' en heb mijn derde set, de Packtalk Edge.

#5 · (Edited)
Ik ben al lange tijd een Cardo-gebruiker. In de afgelopen 15 jaar heb ik me in hun voedselketen omhoog gewerkt van BT-units tot de huidige Mesh-compatibele Packtalk Edge. De Edge is mijn huidige dagelijkse communicatiemiddel.

Helaas gebruikt het grootste deel van mijn rijgroep Sena. Ze zijn allemaal al Sena-gebruikers en ze veranderen niet. Voor mij is het belangrijk om tijdens het rijden binnen de groep te kunnen praten. Dus een paar jaar geleden heb ik de knoop doorgehakt en een tweede speciale helm gekocht voor een Mesh-compatibele Sena 50S, en onlangs geüpgraded naar een Sena 50C. Tussen groepsritten door gebruik ik af en toe mijn Sena-helm om er zeker van te zijn dat ik de operationele details niet vergeet. Zowel Sena als Cardo doen meestal dezelfde dingen, maar gebruiken verschillende knoppen en spraakopdrachten voor de uitvoering. Het is soms een PITA om heen en weer te gaan, maar het is in de loop der tijd makkelijker geworden.

Nu naar het goede, het slechte en het lelijke...

Over het algemeen is mijn mening dat Cardo een verfijnder product bouwt. De geluidskwaliteit/volume van de headset-luidspreker is superieur. Spraakopdrachten worden beter herkend, wat betekent dat ik minder vaak hoef te herhalen. De Cardo Connect-app heeft een aantal coole functies die verder gaan dan alleen de basisinstellingen - ze hebben een muziekspeler die uitstekend is. Ik weet zeker dat veel hiervan subjectief is, maar over het algemeen lijkt Cardo een kleine stap voor te zijn.

Dat gezegd hebbende, Sena is een goede communicator. Ze hebben in de loop der jaren grote vorderingen gemaakt met de Sena 50 door middel van firmware-updates. Over het algemeen is het goed. Als Cardo als bedrijf zou verdwijnen, zou ik 100% van de tijd met een Sena-unit kunnen leven. Ik moet zeggen dat ik Sena Mesh leuk vind. Sena heeft een openbare intercommodus waarmee je gewoon op één knop kunt drukken en je verbonden bent met alle andere gebruikers die hetzelfde doen. Cardo ondersteunt alleen privé groepen, die vooraf moeten worden ingesteld. Het is niet zo'n groot probleem, maar het is een extra stap. Meestal is het gebruik van Sena openbare Mesh prima.

Cardo heeft zijn eigen eigenaardigheden, maar naar mijn mening zijn BT-verbindingen daar geen onderdeel van. Als je moeite hebt met Cardo, zul je nieuwe vreugde beleven met Sena. ;)

Kijk naar wat voor jou belangrijk is en neem van daaruit een beslissing. Als je een oude knar bent en je gehoor is slecht, zullen audioverschillen voor jou geen groot verschil maken. Misschien zou het gemakkelijker zijn om een aanbeveling te doen als je je prioriteiten opsomt.

#6 ·
We hebben Sena Spider ST1 gebruikt tijdens onze laatste reis, ze zijn niet bestand tegen hevige regen. Reed met handsignalen terug van SD. Niet zeker over de 50S, maar ik zag dat de Cardo Edge een
  • IP67 waterdichtheid heeft

#8 ·
Cardo lijkt ingewikkeld om via Bluetooth met mijn iPhone en gps te verbinden
Erg verrast door deze uitspraak.
Ik gebruik Cardo met iPhone en een Chigee CarPlay (geen gps), en na de eerste keer verbinden hoef ik het nooit meer aan te raken, ze verbinden automatisch, snel en ik heb nog nooit de verbinding verloren of een statische verbinding gehad. Plus waterdicht(!).
De enige nadelen zijn imho geen wonder wheel control, en het is niet zo gemakkelijk om te synchroniseren met Sena-rijders, wat je beslissende factor kan zijn; dat was het voor mij niet en toen ik van mijn eerste Cardo upgrade, ging ik weer voor Cardo.

Zoals John zei, bedenk wat voor jou het belangrijkst is om je beslissing te nemen, want beide zijn goede producten.

• Like
Reactions: Geoff_3
#10 ·
@MotoToph Cardo heeft een “bridge”-functie ontwikkeld om een Cardo mesh-groep te verbinden met een Sena mesh-groep. De bridge is een BT-verbinding tussen een rijder van de Cardo-groep en een rijder in de Sena-groep. Beide groepen worden dan één grote, gelukkige familie. 😁

Ik heb het thuis getest tussen mijn Cardo-helm en mijn Sena-helm, om te verifiëren dat de verbinding werkt.

Maar eerst moet je 2 rijders vinden die elk bereid zijn een BT-verbinding op te geven. Dan moeten die 2 rijders redelijk dicht bij elkaar blijven om de bridge actief te houden voor alle andere rijders in de 2 groepen. Naar mijn mening te veel nadelen om praktisch te zijn.

#15 ·
Ik wil gewoon een eenvoudige, betrouwbare en gebruiksvriendelijke headset zodat ik mijn 7-10 rijders kan horen en met ze kan praten, en mijn gps en muziek op mijn iPhone kan horen.
Zoals @JohnS1955 zei, als iedereen de Sena gebruikt, moet je daarvoor gaan als het belangrijk is om met iedereen te praten. Of je kunt de dwarsligger zijn en ze langzaam overhalen om over het volgende decennium over te stappen op een superieur product, één voor één. :ROFLMAO:

#12 ·
Ik heb er een hekel aan hoe Cardo de helmbeugel heeft veranderd, zodat je hun speaker Mike moet kopen en opnieuw moet bedraden met de verbeterde unit in plaats van de units te kunnen gebruiken die je jaren geleden hebt gekocht en die geen problemen hebben, zodat ze je $457,00 kunnen aanrekenen voor de nieuwste unit.

Maakt je eerdere apparatuur overbodig voor de vuilnisbak. Niemand repareert het meer. Als de garantie langer dan 3 jaar is verlopen, moet je een nieuwe kopen als het niet werkt.

#13 ·
@Ninjawarrior in een zwakke verdediging van Cardo, de Edge-luidsprekerharnas is superieur aan de oudere eenheden. Ik ben het ermee eens dat ze keuze zouden moeten toestaan, maar dit is het soort dingen dat bedrijven doen om $$$s eruit te persen.

Gezien wat je hebt aangeboden, is Mesh-communicatie erg belangrijk, dus ik zou overstappen op Sena. Ze doen Mesh heel goed, je kunt met je vrienden praten en al het andere is op zijn minst acceptabel. Ik zou er niet te veel over nadenken.

#14 ·
Ik heb het jaren geleden gehad, maar was nooit een fan, sindsdien altijd met Cardo gegaan en hou van de helderheid en het gebruiksgemak. Momenteel gebruik ik de Cardo Edge en ben er dol op. Eerlijk gezegd komt het neer op wat je leuk vindt of prefereert, beide merken zijn goed, ik koos voor de Cardo vanwege de betere speakers, maar dat kan veranderd zijn met de Sena, ik weet het niet.

#18 ·
Zal waarschijnlijk overstag gaan en de sena halen zoals je suggereerde, want de andere rijders zijn vast met sena, dus waarom tegen het systeem ingaan. Ik haat het gewoon hoe de bedrijven steeds de mounts veranderen zodat ze je weer een flinke som kunnen aanrekenen, waardoor ze in business blijven.

NW
Ik begrijp je frustratie. Onthoud dat het niet alleen een Cardo-ding is.

Sena houdt er ook van om geld af te persen. Ik ging van een 50S naar een 50C. De 50C is in feite een 50S met een ingebouwde camera. Het zou gemakkelijk zijn geweest om een 50C-comm in een bestaande 50S-montagebeugel te klikken. Maar NEE... :D In plaats daarvan vinden ze het wiel opnieuw uit en ontwikkelen ze een nieuwe. De cirkel van het betalen van veel geld gaat door.

Ik geef de voorkeur aan Cardo genoeg om geen complete overstap te hebben gemaakt. Nogmaals, ik gebruik mijn Cardo-helm voor dagelijks rijden en mijn Sena-helm voor grotere groepsritten. Ja, die complete Sena-opstelling (helm/comm) was niet goedkoop, maar het hele motorhobby-ding is ook niet goedkoop. Ach ja ......

#19 ·
Ik heb een Cardo Packtalk Edge op een van mijn helmen gemonteerd en een Sena 50S op een andere. Terwijl ik oordopjes draag, kan ik muziek prima horen op de snelweg met de Cardo en het telefoonvolume op maximaal. Met de Sena moet ik nog steeds mijn oordopjes gebruiken om hetzelfde effect te bereiken, zelfs met de Harmon Kardon-luidsprekers. Dus het is de Cardo als ik solo rijd en de Sena bij groepsritten. Maar over het algemeen ben ik met beide tevreden.

#20 ·
Ik heb een Cardo Packtalk Edge op een van mijn helmen gemonteerd en een Sena 50S op een andere. Terwijl ik oordopjes draag, kan ik muziek prima horen op de snelweg met de Cardo en het telefoonvolume op maximaal. Met de Sena moet ik nog steeds mijn oordopjes gebruiken om hetzelfde effect te bereiken, zelfs met de Harmon Kardon-luidsprekers. Dus het is de Cardo als ik solo rijd en de Sena bij groepsritten. Maar over het algemeen ben ik met beide tevreden.
Ja, dit is een van mijn grootste ergernissen met de Sena 50. Zelfs met hun nieuwe/verbeterde Harmon Kardon-luidsprekers krijg ik niet genoeg volume in sommige omstandigheden op de snelweg. Dus ik gebruik mijn S-Plug oordopjes 100% van de tijd in mijn Sena helm. Dat is prima als je een oordopjes-persoon bent. Ik ben het niet, maar je doet wat je moet doen om de dingen te laten werken.

#21 ·
Ik had een oudere Sena SM-5 die ik erg leuk vond. Het was mijn allereerste communicator en ik heb hem vele jaren gehad. Uiteindelijk kocht ik een Packtalk Bold dual pack voor mijn vrouw en ik, gebaseerd op veel positieve opmerkingen die ik in de loop der tijd op veel forums las. Ik vind het niet bijzonder geweldig. Mijn volume neemt toe en af in grote stappen, zonder eindige controle. Het volumeniveau is matig en een probleem bij hogere reissnelheden met windruis. De batterij loopt sneller leeg. De bediening is niet erg intuïtief in vergelijking met mijn oude Sena. Als ze niet zo duur waren voor twee, denk ik dat ik terug zou gaan naar Sena.

#22 · (Edited)
Ik had een oudere Sena SM-5 die ik erg leuk vond. Het was mijn allereerste communicator en ik heb hem vele jaren gehad. Uiteindelijk kocht ik een Packtalk Bold dual pack voor mijn vrouw en ik, gebaseerd op veel positieve opmerkingen die ik in de loop der tijd op veel forums las. Ik vind het niet bijzonder geweldig. Mijn volume neemt toe en af in grote stappen, zonder eindige controle. Het volumeniveau is matig en een probleem bij hogere reissnelheden met windruis. De batterij loopt sneller leeg. De bediening is niet erg intuïtief in vergelijking met mijn oude Sena. Als ze niet zo duur waren voor twee, denk ik dat ik terug zou gaan naar Sena.
De Bold is Cardo's eerste generatie Mesh-headset. Het model is niet Cardo's beste. De Edge kwam relatief snel na de introductie van de Bold uit, wat een soort bekentenis is dat er dingen moesten worden geüpgraded.

Ik heb een Bold geïnstalleerd op een derde helm. Ik heb niet dezelfde problemen als jij (vooral volume), maar ik gebruik hem alleen als standalone BT-communicator. Mesh trekt de batterij sneller leeg (zowel Cardo als Sena), dus controleer je instellingen om er zeker van te zijn dat je in de BT-modus staat als je alleen rijdt. Het is een simpele druk op 2 knoppen om heen en weer te gaan tussen BT en Mesh.

Ter aanvulling: Je opmerkingen motiveerden me om mijn PT Bold op te laden, de Bold-helm af te stoffen en een ritje te maken om mijn geheugen op te frissen over het gedrag van de unit. Ik nam mijn 850GS om windruis en turbulentie op snelheid te maximaliseren (een K16 is valsspelen). :D

Ik heb op de snelweg 85 mph gereden om het volume en de helderheid van Apple Music te testen. Ik zat waarschijnlijk op 80% van het maximale volume om de sweet spot voor het luisteren te bereiken. Ik kon nog een beetje verder, maar het werd te luid toen ik dat testte. Het volume kan worden aangepast met Cardo-commando's "Hey Cardo, volume omhoog" of "Hey Cardo, volume omlaag", of door aan het wieltje op de Bold te draaien. Het wieltje maakt kleine incrementele volumeveranderingen mogelijk, terwijl de commando's iets grotere stappen omhoog/omlaag nemen. Ik rijd graag handsfree en de commando's zorgden voor redelijke aanpassingen. Wat de Cardo-bediening betreft, ze zijn niet moeilijker dan de Sena-bediening. Sterker nog, ik zou willen stellen dat het gemakkelijker is om de Cardo-roller te manipuleren dan de Sena-jogdial, maar dat is waarschijnlijk subjectief.

Dus, de bottom line is dat ik je ervaring niet kon dupliceren. Gebruik je de Cardo Connect-app voor configuratie-wijzigingen? Ik vraag het alleen omdat veel gebruikers dat niet doen en dan ongelukkig zijn als dingen niet werken zoals ze willen. Het is de moeite waard om te onderzoeken als je dat nog niet hebt gedaan.

#24 ·
Hallo allemaal! Ik heb gelezen op zowel de Sena- als de Cardo-sites en ik kon niet zien of je je muziek kunt aanzetten en met je vriend kunt praten, waarbij de muziek wordt gedempt voor het gesprek en vervolgens wordt hervat met je muziek. Kan iemand me laten weten of de een of de ander of beide dit kunnen doen?
Dank u, Dean

#29 ·
Hallo allemaal! Ik heb gelezen op zowel de Sena- als de Cardo-sites en ik kon niet zien of je je muziek kunt afspelen en met je vriend kunt praten en dat de muziek wordt gedempt voor het gesprek en vervolgens wordt hervat met je muziek. Kan iemand me alsjeblieft laten weten of de een of de ander of beide dit kunnen doen?

Bedankt, Dean
Ik heb een Cardo Freedom 4x Duo en worstelde met dezelfde vragen. Wat ik heb ontdekt is dit: als ik muziek stream en die muziek deel met mijn duopassagier, hoor ik bij het openen en intercom 'bellen' vervaagde muziek + intercom - maar mijn duopassagier hoort slechts het een of het ander. Als ze naar haar eigen muziek luistert van haar eigen apparaat, dan vervaagt haar muziek voor een intercomgesprek.

fwiw Ik vind ook dat ze geen intercomgesprek kan starten via spraakopdracht (alleen via een druk op de knop), maar ik wel. toch kan ze een intercomgesprek met mij 'annuleren', ongeacht wie het heeft geïnitieerd. Vreemd, maar ik heb geen oplossing gevonden...

#25 ·
@Dean55 , ja, de Sena 50S dempt de muziek als je een gesprek voert via mesh, bluetooth, telefoon, etc... Je kunt "programmeren" dat er geen muziek of een lager niveau van muziek is tijdens een gesprek.

Duane

#26 ·
@Dean55 , ja, de Sena 50S dempt de muziek als je een gesprek voert via mesh, bluetooth, telefoon, etc... Je kunt geen muziek of een lager niveau van muziek "programmeren" tijdens een gesprek.

Duane
Ja, absoluut. Aan de Cardo-kant, zeker met de mesh Packtalk Edge-modellen. Ik kan dit niet bevestigen voor de Cardo BT-eenheden.

#31 ·
Bedankt dat je het in mijn hoofd hebt geregeld, John. Ik kan in ieder geval stoppen met 'proberen' en te onderzoeken... Hoewel het niet echt zo'n groot probleem is, wou ik wel dat ik het wist toen ik van mijn oude Cardo naar de 4x upgrade. Als ik had geweten dat de Edge dit probleem zou vermijden, had ik destijds zeker de extra $200 of zo zonder vragen uitgegeven, maar ik zie het nu niet zitten om ~$700 uit te geven en de Freecom 4 set weg te gooien om dit ene probleem op te lossen, want verder is het naar mijn mening een geweldige set voor het geld. Ik praat niet met andere rijders, alleen met haar, dus ik dacht dat ik aan het pronken was met spraakopdrachten, maar nogmaals, ik ben zuinig en dwaas geweest.

• Like
Reactions: JohnS1955
#32 ·
@Daventurer de Freecom is een geweldig BT-model. Afgezien van de onhandige muziek/intercom sharing-mechanismen, had ik weinig klachten.

Maar ons FC4+ duo was al een paar jaar oud, en ik had de upgrade-jeuk en haalde de Edge-trigger over. 😁 En geen klachten sindsdien, want het heeft de sharing-problemen opgelost en maakt intercom-communicatie bijna een genot met andere Cardo Mesh-eenheden.

Tegelijkertijd beschouw ik het niet als een vereiste upgrade van de Freecoms. Zeker niet als je vrouw de enige is met wie je een intercomsessie hebt.

#33 ·
Bedankt, en mee eens John - geen klachten, alleen dit (vrij kleine) probleem... Ik wou dat ik het verschil had geweten toen ik de upgrade deed om mijn eigen jeuk te krabben.

Als ik één klacht zou hebben over headsetfabrikanten, dan is het de duizelingwekkende hoeveelheid niet zo nuttige informatie en technische jargon zonder duidelijkheid in het begrijpen van real-life toepassingen. We willen allemaal weten "wat betekent dit voor mij en mijn use case?", en als marketingman vond ik de info volumineus maar echt van weinig waarde.

Dat gezegd hebbende, ik zou Cardo zo weer kopen en denk dat het product geweldig is.

• Like
Reactions: JohnS1955
#35 ·
Ja, luister niet naar de overgrote meerderheid van de Sena 50S-bezitters, je moet luisteren naar @Solihull ...niet.

Duane