Ik ben al lange tijd een Cardo-gebruiker. In de afgelopen 15 jaar heb ik me in hun voedselketen omhoog gewerkt van BT-units tot de huidige Mesh-compatibele Packtalk Edge. De Edge is mijn huidige dagelijkse communicatiemiddel.
Helaas gebruikt het grootste deel van mijn rijgroep Sena. Ze zijn allemaal al Sena-gebruikers en ze veranderen niet. Voor mij is het belangrijk om tijdens het rijden binnen de groep te kunnen praten. Dus een paar jaar geleden heb ik de knoop doorgehakt en een tweede speciale helm gekocht voor een Mesh-compatibele Sena 50S, en onlangs geüpgraded naar een Sena 50C. Tussen groepsritten door gebruik ik af en toe mijn Sena-helm om er zeker van te zijn dat ik de operationele details niet vergeet. Zowel Sena als Cardo doen meestal dezelfde dingen, maar gebruiken verschillende knoppen en spraakopdrachten voor de uitvoering. Het is soms een PITA om heen en weer te gaan, maar het is in de loop der tijd makkelijker geworden.
Nu naar het goede, het slechte en het lelijke...
Over het algemeen is mijn mening dat Cardo een verfijnder product bouwt. De geluidskwaliteit/volume van de headset-luidspreker is superieur. Spraakopdrachten worden beter herkend, wat betekent dat ik minder vaak hoef te herhalen. De Cardo Connect-app heeft een aantal coole functies die verder gaan dan alleen de basisinstellingen - ze hebben een muziekspeler die uitstekend is. Ik weet zeker dat veel hiervan subjectief is, maar over het algemeen lijkt Cardo een kleine stap voor te zijn.
Dat gezegd hebbende, Sena is een goede communicator. Ze hebben in de loop der jaren grote vorderingen gemaakt met de Sena 50 door middel van firmware-updates. Over het algemeen is het goed. Als Cardo als bedrijf zou verdwijnen, zou ik 100% van de tijd met een Sena-unit kunnen leven. Ik moet zeggen dat ik Sena Mesh leuk vind. Sena heeft een openbare intercommodus waarmee je gewoon op één knop kunt drukken en je verbonden bent met alle andere gebruikers die hetzelfde doen. Cardo ondersteunt alleen privé groepen, die vooraf moeten worden ingesteld. Het is niet zo'n groot probleem, maar het is een extra stap. Meestal is het gebruik van Sena openbare Mesh prima.
Cardo heeft zijn eigen eigenaardigheden, maar naar mijn mening zijn BT-verbindingen daar geen onderdeel van. Als je moeite hebt met Cardo, zul je nieuwe vreugde beleven met Sena.
Kijk naar wat voor jou belangrijk is en neem van daaruit een beslissing. Als je een oude knar bent en je gehoor is slecht, zullen audioverschillen voor jou geen groot verschil maken. Misschien zou het gemakkelijker zijn om een aanbeveling te doen als je je prioriteiten opsomt.