BMW K1600 Forum banner

De 4 fasen van Center Stand Mastery

6K views 53 replies 27 participants last post by  Agallisa  
#1 ·
Onbewuste incompetentie - Toen ik de motor kreeg, wist ik niet dat ik niet wist hoe ik hem op de middenbok moest zetten.

Bewuste incompetentie - Als je eenmaal weet wat je niet wist, kun je het misschien weten, maar je kunt het nog steeds niet.

Bewuste competentie - Je weet wat je eerst niet wist en je kunt het doen door je te concentreren en de juiste techniek te gebruiken.

Onbewuste competentie - Net als een professionele honkbalspeler denk je niet na over elk onderdeel van je swing. Je doet het alsof je het duizend keer hebt gedaan en het is gewoon tweede natuur.

Ik heb zowat elke draad hier over het onderwerp gelezen. Ik heb tientallen YouTube-video's bekeken en zowat alles geprobeerd. Er is iets dat mijn hersenen moeten ervaren om het te begrijpen... en ik heb het nog niet gekregen.

Gisteravond heb ik de motor op een stuk hout van 3/4 inch gezet en alleen dat beetje extra heeft me voor het eerst op de middenbok gekregen. Er is niets aan mijn motor dat ervoor zou moeten zorgen dat ik hem niet op de middenbok kan zetten. Ik heb mijn gepensioneerde, medisch gehandicapte buurman gevraagd om me te helpen. Hij heeft veel motoren met een middenbok gehad. Hij zette hem een paar keer omhoog met slechts een kleine inspanning.

Zelfs door te cheaten, door hem omhoog te krijgen, heb ik een beetje geleerd over het gevoel. Ik denk dat het me gaat lukken en ik hoop binnenkort af te studeren naar volledige bewuste competentie.

Wish me luck jongens. Ik geef niet op. :)

#3 ·
Voor mij is de drempel tot onbewuste competentie op deze motorfiets ervoor te zorgen dat ik hem ver genoeg van je af leun zodat het rechterbeen de grond raakt en stabiliseert. Het voelt altijd alsof ik de motorfiets voorbij het midden leun en hij omvalt 😂

Geen probleem en ik kan de motorfiets altijd met een flinke trap en ruk op de standaard zetten, maar het is zeker lastiger dan elke andere motorfiets met een middenstandaard die ik ooit heb gebruikt.

#10 ·
Probeer het niet op blote voeten
Echte mannen doen het... :D

Ik weet niet of het komt omdat ik een grote kerel ben of wat, maar ik heb nog nooit problemen gehad om een motor op een middenbok te krijgen.
Ik denk dat ik in de onbewust competente categorie zit?

De eerste motor die ik had met een middenbok was een '84 VF500F, daar heb ik als tiener nooit problemen mee gehad, de baas had destijds een CB900C die ook makkelijk was.
Heb ook een '94 Goldwing, GL1800 Goldwing, '02 CB750, '82 CB750C met middenbokken gehad, ook geen problemen mee.
Deze K is makkelijker dan de Goldwings.
Mijn huidige parkeerplaats heeft zelfs een rubberen pad dat de middenbok 1/2" omhoog brengt, dus het is nog "moeilijker" om een middenbok op te zetten, maar ik heb er nog steeds geen problemen mee.

En ja, ik heb de K en beide Goldwings op blote voeten op hun middenbok gezet.
Voelde niet geweldig, en niet iets wat ik regelmatig zou doen, maar was te lui om schoenen aan te trekken.

#7 ·
CaffeineBuzz welk model/jaar heb je? - goed idee om dat aan je profielhandtekening toe te voegen.

Ik worstelde in het begin om mijn 2013 op de middenbok te krijgen, en als het niet voor de achterste valbeugels was die precies de hoogte hadden die ik nodig heb, had ik het misschien nog niet onder de knie.

Een andere suggestie die ik hier heb gehoord, is om de vering in te stellen voor 2 personen met bagage, wat helpt om hem op de middenbok te krijgen - ik heb dat nog niet hoeven proberen.

#53 ·
CaffeineBuzz welk model/jaar heb je? - goed idee om dat aan je profielhandtekening toe te voegen.

Ik worstelde in het begin om mijn 2013 op de middenbok te krijgen, en als het niet voor de achterste valbeugels was die precies de hoogte hadden die ik nodig heb, had ik het misschien nog niet onder de knie.

Andere suggesties die ik hier heb gehoord, zijn om de vering in te stellen voor 2 personen met bagage, wat helpt om hem op de middenbok te krijgen - ik heb dat nog niet hoeven proberen.

#8 ·
De K1600 is absoluut een zware motor. Ik heb echter lichtere motoren gehad die wat moeilijker op de middenbok te krijgen waren. Ik weet niet echt of er iets speciaals of een truc is, maar het is eigenlijk gewoon met je voet naar beneden duwen en met je arm omhoog tillen. Meestal begin ik gewoon met de motor op de zijstandaard... Ik klap de middenbok naar beneden en terwijl ik er met wat gewicht op sta, beweeg ik de motor van de zijstandaard omhoog totdat beide voeten van de middenbok op de grond staan en de motor stabiel is, dan trek ik gewoon omhoog met mijn rechterarm met behulp van de passagiershandgreep, en duw ik met mijn rechtervoet op de middenbok. Ik weet niet precies hoeveel gewicht ik til, ergens tussen de 22 en 45 kg denk ik, maar hij komt meteen omhoog. Je moet er gewoon voor zorgen dat je al die trekkracht overbrengt op mijn rechtervoet op de middenbok.

Eén ding waar ik nooit goed in ben geworden, is hem van de middenbok afhalen terwijl ik niet op de motor zit. Om mijn motoren van de middenbok te halen, ga ik er altijd op zitten en leun ik achterover om wat hefboomwerking te creëren en duw ik de motor dan snel naar voren met mijn benen, armen en lichaam.

#11 ·
De K1600 is absoluut een zware motor. Ik heb echter lichtere motoren gehad die wat moeilijker op de middenbok te krijgen waren. Ik weet niet echt of er iets speciaals of een truc is, maar het is eigenlijk gewoon met je voet naar beneden duwen en met je arm omhoog tillen. Meestal begin ik gewoon met de motor op de zijstandaard... Ik beweeg de middenbok naar beneden en terwijl ik er met wat gewicht op sta, beweeg ik de motor van de zijstandaard omhoog totdat beide voeten van de middenbok op de grond staan en de motor stabiel is, dan trek ik gewoon met mijn rechterarm aan de passagiershandgreep omhoog en duw ik met mijn rechtervoet op de middenbok. Ik weet niet precies hoeveel gewicht ik til, ergens tussen de 50 en 100 lbs denk ik, maar hij komt meteen omhoog. Je moet er gewoon voor zorgen dat je al die optrekkracht overbrengt op mijn rechtervoet op de middenbok.

Eén ding waar ik nooit goed in ben geworden, is hem van de middenbok afhalen terwijl ik niet op de motor zit. Om mijn motoren van de middenbok te halen, ga ik er altijd op zitten en leun ik achterover om wat hefboomwerking te creëren en duw ik de motor dan snel naar voren met mijn benen, armen en lichaam.
Een goede uitleg van wat ik doe.

Ik heb hem wel eens naar beneden gehaald als ik niet op de motor zat. Zijstandaard naar beneden, stuur iets naar links en duwen. Remmen als hij op de grond staat.

#12 ·
Toen ik mijn 99 RT kreeg, dacht ik hoe in godsnaam ik die zware SOB op de middenbok kon krijgen, maar toen ik overstapte op de GTL, leek de RT een veertje. :ROFLMAO: Maar ja, veel ervan zit in de techniek.

• Haha
Reactions: Geoff_3
#14 ·
Vastzitten tussen fase 2 en 3, kies ik meestal voor dat 3/4" hout, wat me aan mezelf irriteert. Ik ben altijd huiverig om het te ver te leunen, zoals @1KPerDay vermeldt, maar ik zal koppig niet 'oefenen', teveel werk!

• Like
#15 ·
Kijk naar voren, beide benen op de grond, linkerhand op het stuur, rechterhand op de passagiersbeugel en met je rug recht, zet je rechterschoen op het pedaal van de standaard.
Met SCHOENEN met stijve zolen trek je EN leun je recht naar achteren door je rechterbeen uit te strekken. Til op met je been, niet met je armen of je rug. Eén vloeiende beweging.
(Ik heb een T Rex Racing middenbok en kan niet zeggen of dat het moeilijker of makkelijker maakt.) K1600B.

#16 ·
Voor mij... Ik snapte het eindelijk toen ik me voorstelde dat ik op de nek van mijn ex stond terwijl ik haar armen uit de kom trok. De beelden hielpen.

#20 ·
Voor mij... Ik snapte het eindelijk toen ik me voorstelde dat ik op de nek van mijn ex stond terwijl ik haar armen uit de kom trok. De beelden hielpen.
OMG dit is onbetaalbaar en ik weet zeker dat het me enorm zal helpen, als ik lang genoeg kan stoppen met hardop lachen om het te proberen.

• Like
Reactions: Geoff_3 and Stiggy
#18 ·
Een fiets verticaal in evenwicht houden met één hand terwijl je erachter reikt om de dolly in de swingarm-assen te manoeuvreren en dan een voet in de lucht heffen om de hendel van de dollystandaard achter de fiets naar beneden te drukken... nou ja, laten we zeggen dat het een test van evenwicht is in tal van richtingen.

#19 · (Edited)
Omdat ik van een veel zwaardere K1200LT kwam, was mijn 2012 GTL een stuk makkelijker, en ik had ongeveer 10 jaar ervaring. Eén ding echter, ik gebruik de middenbok zelden. Maar als ik het wel doe, is het net zoveel ritme als algemene lichaamskracht. Ik ben 1,78 m lang en weeg ongeveer 70 kg. Als je je niet prettig voelt om naar de middenbok te gaan, is een goede manier om te oefenen om iemand aan de andere kant te hebben om er te zijn voor het geval dat. Laat de motor in N staan en til hem op. Het kan vanaf de zijstandaard of niet. Probeer in een gecoördineerde schommel- en tilbeweging te zijn. Probeer hem niet zomaar op te tillen.

-----Na het lezen van de opmerking van Arizona Jim over zijn veel latere model GTL, moet ik eraan toevoegen dat mijn opmerkingen betrekking hebben op mijn 2012 GTL. Ik heb niet geprobeerd een andere GTL op zijn middenbok te plaatsen.-----

#21 ·
Weet iemand waarom BMW de elektro/hydraulische middenstandaardhulp op de K-bikes heeft stopgezet?

Ik kan mijn motor op de middenstandaard zetten, maar het is niet gemakkelijk, en het wordt nog moeilijker als mijn zijkoffers vol zijn. 1,88 m, 95 kg. Ik heb me vaak afgevraagd of het mogelijk zou zijn om een verlenging te fabriceren die het heffen van de middenstandaard gemakkelijker maakt.

#25 ·
En het kan zo simpel zijn.
Denk niet te veel na, doe het gewoon. Je hebt geen blok hout, een kraan of anabole steroïden of een sterke buurman nodig.
Er is geen vergelijking tussen het op de middenbok zetten van een Wing en een 1600 (B in mijn geval).
De Wing is veel gemakkelijker. Ik heb helemaal geen problemen om mijn B op de middenbok te zetten, ik zeg het maar.

#23 ·
4 stadia van meesterschap:
  • Effen ondergrond
  • Linkerhand op de linker grip, rechterhand op de grijpreling
  • Maak contact met het wegdek met beide middenstandaard pads en stap op de standaard met al je gewicht en wieg de motorfiets voorzichtig terug
  • Om hem van de middenstandaard te halen, ga op de motorfiets zitten (zoals bij het rijden) om de veiligheid te maximaliseren. Klap de zijstandaard niet uit, want als deze de grond raakt, kan dit een kanteling naar stuurboord veroorzaken.

#26 ·
Ik moet zeggen dat het voor mij (1,80 m / 93 kg) onmogelijk is om mijn 2023 GTL op de middenbok te krijgen zonder een verhoging onder de achterband. Ik kon mijn 2012 en 2016 motoren wel doen, maar deze niet. Ik kan niet geloven dat ze de geometrie van de middenbok hebben veranderd, maar hoe ik het ook probeer, het lukt me niet. Ik ken alle "technieken", ik heb er al een sinds 2012. Ik had mijn volle gewicht op de middenbokhendel en trok zo hard als ik kon aan de handgreep. 👎

Deze motoren hebben niet de instellingen voor één helm, bagage, 2 helmen, dus begin daar alsjeblieft niet over.

Buiten mijn garage gebruik ik de middenbok "meestal" nooit. Ik moest het gebruiken toen ik vorige week bij Steve was om nieuwe banden te monteren. Ik had hulp nodig om de motor omhoog te krijgen. Later op een parkeerplaats van een hotel wilde ik het oliepeil controleren en weer geen succes. Ik ben uiteindelijk op de motor gaan zitten in een horizontale positie en heb me naar beneden gebogen om de peilstok eruit te trekken.

Ik heb gisteravond met een vriend gesproken die onlangs een 2023 GTL heeft gekocht, na jarenlang een 2012 GTL te hebben gehad, en hij kan hem ook niet omhoog krijgen o_O

Ik zal een stuk hout van 3/4" X 6" X 6' met me mee moeten nemen voor die zeldzame keer dat ik hem omhoog moet krijgen o_O

#27 ·
Ik moet zeggen dat het voor mij (1,80 m / 93 kg) onmogelijk is om mijn 2023 GTL op de middenbok te krijgen zonder een verhoging onder de achterband. Ik kon mijn 2012- en 2016-fietsen wel opbokken, maar deze niet. Ik kan niet geloven dat ze de geometrie van de middenbok hebben veranderd, maar hoe ik het ook probeer, het lukt me niet. Ik ken alle "technieken", ik heb er al sinds 2012 een. Ik heb mijn volle gewicht op de middenbokhendel gezet en zo hard als ik kon aan de handgreep getrokken. 👎

Deze motoren hebben niet de instellingen voor één helm, bagage, 2 helmen, dus ga daar alsjeblieft niet heen.

Buiten mijn garage gebruik ik de middenbok "meestal" nooit. Ik moest het doen toen ik vorige week bij Steve was om nieuwe banden te monteren. Ik had hulp nodig om de motor omhoog te krijgen. Later op een parkeerplaats van een hotel wilde ik het oliepeil controleren en weer geen succes. Ik eindigde met zitten op de motor in een horizontale positie en reikte naar beneden om de peilstok eruit te trekken.

Ik sprak gisteravond met een vriend die onlangs een 2023 GTL heeft gekocht, nadat hij jarenlang een 2012 GTL had gehad, en hij kan hem ook niet omhoog krijgen o_O

Ik zal een blok hout van 3/4" X 6" X 6' bij me moeten dragen voor die zeldzame keer dat ik hem omhoog moet krijgen o_O
Jim, ik ben 1,65 m en ongeveer 72 kg, ik denk dat dat ongeveer 155 lbs is, dus op al mijn GTL's en GT's heb ik dit hieronder altijd gebruikt, zoals jij, ik draag het bij me in de topkoffer.
Image

#28 ·
Geoff, ik vind je kleine liftboard leuk. Het ding waar ik me het meest zorgen over zou maken, onderweg, is een platte achterband. Met de fiets op de zijstandaard en een volledig platte achterband staat de fiets niet overeind, maar kantelt hij naar rechts. Ik zou snel moeten handelen om het board onder de band te krijgen en de fiets op de middenstandaard te zetten, maar zonder dat denk ik niet dat ik het zou kunnen.

• Like
#39 ·
Geoff, ik vind je kleine liftplank leuk. Het ding waar ik me het meest zorgen over zou maken, onderweg, is een platte achterband. Met de motor op de zijstandaard en een volledig platte achterband staat de motor niet overeind, hij kantelt naar rechts. Ik zou snel moeten handelen om de plank onder de band te krijgen en de motor op de middenstandaard te zetten, maar zonder dat denk ik niet dat ik het zou kunnen.
Jim. Het enige wat ik doe, is tegenwoordig altijd een pomp en een tubeless lekke bandenreparatieset meenemen, nadat ik kilometers van een benzinestation verwijderd was met lucht nadat een spijker door een gloednieuwe voorband van een nieuwe motor was gegaan en ik met de platte band naar de dichtstbijzijnde plek moest rijden om hulp te vragen.

#30 ·
@Arizona Jim
Het is niet echt nodig om de motor op de middenbok te zetten vanwege een platte achterband (ervan uitgaande dat je hem gaat repareren tot je thuiskomt). Rol de motor gewoon naar voren en zoek het gat - repareer het en vul hem, toch?
Dat is prima ALS de band niet helemaal plat gaat, maar als dat wel gebeurt.......... Mijn broer Steve had een band die snel helemaal plat ging en zijn motor viel bijna om totdat hij hem met VEEL gebrul op de middenbok kon zetten.

#31 ·
Ik zou er niet naar uitkijken om de fiets met een volledig platte band op een middenbok te tillen. Zou waarschijnlijk mijn compressor aansluiten en proberen eerst de band op te pompen. (Hopelijk gaat er meer lucht in dan eruit.) Pas dan zou ik proberen hem op de zijstandaard te repareren. We doen wat we moeten doen :)

#32 ·
Ik zou er niet naar uitkijken om de motor op een middenbok te tillen met een volledig platte band. Zou waarschijnlijk mijn compressor aansluiten en proberen eerst de band op te pompen. (Hopelijk gaat er meer lucht in dan eruit.)
Pas dan zou ik proberen het op de zijstandaard te repareren. We doen wat we moeten doen :)
Als je de tijd hebt om dat te doen, dwz: de motor vasthouden zodat hij niet omvalt, je luchtcompressor opgraven, hem aansluiten op een stroombron, hem aan het wiel bevestigen en wachten tot hij vol is. Dit allemaal alleen langs de weg doen. o_O o_O

Mijn broer heeft het meegemaakt toen hij helemaal alleen was. Hij was slechts een paar kilometer van onze splitsing verwijderd op weg naar huis toen het gebeurde en kon me bellen. Ik en onze vrienden haastten ons om te helpen, maar hij had het tegen die tijd onder controle. Les geleerd door ons allemaal. Zet hem zo snel mogelijk op de middenbok als je een band repareert.

#35 ·
Verhoog de preload tot het maximum (twee plus bagage). Het zal de hele motorfiets omhoog brengen en het veel gemakkelijker maken om hem op de middenbok te duwen.
In mijn bericht #26 heb ik vermeld dat deze nieuwe motor niet die preload-optie heeft. Hij pre-load automatisch, afhankelijk van hoeveel gewicht er op de motorfiets zit.
Dat gezegd hebbende, ga ik een experiment proberen en de motor starten, erop gaan zitten, er dan afstappen en met de motor draaiende kijken of ik hem op de middenbok kan krijgen. Ik zal later verslag uitbrengen.

Stiggy, ik weet niet of een Bagger zou omvallen met een lekke band terwijl hij de zijstandaard gebruikt. Mijn broer heeft een GT, dus dat is het enige model waarvan ik zeker weet dat hij omvalt.

#42 ·
Dus ik ging op de motor zitten en startte hem. Ik voelde de motor niet omhoogkomen zoals ik gewend was bij mijn motoren van de eerste generatie als ik de laadinstellingen veranderde. Daarom kon ik, toen ik afstapte en de motor liet draaien, de motor niet op de middenbok krijgen. Ik rolde hem toen terug op een stuk 3/4" multiplex en kon hem toen omhoog krijgen.

"Misschien" past de vering zich pas aan als je wegrijdt, dus de volgende keer zal ik het proberen na een rit en de motor laten draaien en kijken of dat iets anders doet.

Normaal gesproken zou ik mijn motoren van de eerste generatie in de instelling 'één helm met bagage' laten staan.

#44 ·
Ik geloof ook niet dat de mijne dat doet. Ik ging ervan uit dat de afstelling van de vering op de nieuwere motoren betrekking had op de schokdemping (verstijving) ten opzichte van de ingevoerde instellingen (of gewoon het gewicht op de motor, op de nieuwste modellen).